Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Exquattro, har du stängt av autoläget på extravärmaren? Annars kan du komma ner ytterligare lite där. ;)

Och ska du ner till angivet på landsväg får du göra som på testen. Av med AC och klimatanläggningen, stereon, lysen, allt som drar ström, ladda batteriet ordentligt innan och dra ur generatorn! ;)
av Exquattro
Ja, extravärmen är av, fungerar bra i södra landsänden utan den. Tack för de övriga tipsen :) Ska fundera lite.... nu har jag bestämt mej... blir nog inget av det. Men som någon skrivit här innan, det borde vara så bekant att siffrorna är tämligen abstrakta, liksom att jämföra mellan olika förare med samma biltyp. Det är så otroligt många variabler som ska stämma för att det ska vara rättvisande så det är i stort sett ingen mening att diskutera ens.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ixion 8x18" (235/60) väger 11,5kg
Ixion II 8x20" (255/45) väger 13,4kg

Viss inverkan lär det ha. Men tror inte det är någon jättestor skillnad.

Körde XC60 D5 R-design Polestar för några år sedan, 20" sommar och 18" vinter. Lägre förbrukning på sommaren, med tanke på att värmaren inte körde då. Så hade den dragit mycket mer med 20" hade det nog visat sig.
av Bozzeman
Det som upprör mig är ju att läser man specen i Volvos broschyrer så ligger ju D4 VEA 2WD mycket lägre än D3 AWD. I realiteten stämmer ju inte det. Min D3 AWD låg lägre i realiteten än min nya D4 2WD. Och jag valde att skippa 4WD för att få ner förbrukningen när jag bytte bil. Verkar som jag blev blåst på konfekten.

En annan sak, jämför man man två bilar man ägt och kör på samma sätt så blir ju jämförelsen korrekt mellan bilarna. Oavsett om man kör som en blådåre eller som en snigel. Om man ändrar sitt körsätt för man byter bil så blir det ju äpplen och päron.
Att man skall köra med ägg under pedalen för att få bilen att gå snålt vet ju alla....men det var inte det min tråd handlade om.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det kan ju vara så att bilarna kräver olika körsätt för att spara så mycket soppa som möjligt. Man vänjer ju sig vid en bil efter ett tag och lär sig hur den fungerar optimalt.

Men tycker att D4 vea borde dra mycket mindre vid jämn motorvägskörning jämfört med en awd!

Ska förhoppningsvis testa en XC60 D5 Black-R lite mer i slutet på veckan så kan se då vad den ligger på ungefär.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Bozzeman skrev:En annan sak, jämför man man två bilar man ägt och kör på samma sätt så blir ju jämförelsen korrekt mellan bilarna. Oavsett om man kör som en blådåre eller som en snigel. Om man ändrar sitt körsätt för man byter bil så blir det ju äpplen och päron.
Att man skall köra med ägg under pedalen för att få bilen att gå snålt vet ju alla....men det var inte det min tråd handlade om.
Exakt, jag missade oxå att nya VEA tycks vara extremt EU-cykeloptimerad. Inte passar det mig i vart fall. Nu drar den dock mindre trots allt men lååååångt ifrån den skillnad som de bägge specarna ger vid handen.
av Alexander
Jag är nöjd med förbrukningen på min V60 D4 med automat.
Färddatorn visar 0,6L i genomsnitt efter 4800km.
Mätte vid pumpen några ggr efter att jag fått den och fick fram samma som färddatorn (runt 0,6) så det känns bra.
Det har blivit mest motorvägskörning.
Senaste turen Gbg-Sthlm förbrukade enligt Volvo On Call appen 5,6L/100km på delstrecka 1 till Norrköping där jag tog en paus.
Från Norrköping till Sthlm visar den 5,3L/100km.
Vilken hastighet jag höll tänker jag inte gå in på men jag är extremt nöjd med den förbrukningen! :lol: :)
av perhall
"vilken hastighet jag körde tänker jag inte gå in på"
Det här är ju en förbrukningstråd och som bekant är det extremt svårt att jämföra förbrukning.
Det blir ju inte lättare när någon i ett inlägg inte vill berätta hur fort hen kör...
PH
Användarvisningsbild
av joel80
XC90_Executive skrev:Ixion 8x18" (235/60) väger 11,5kg
Ixion II 8x20" (255/45) väger 13,4kg

Viss inverkan lär det ha. Men tror inte det är någon jättestor skillnad.

Körde XC60 D5 R-design Polestar för några år sedan, 20" sommar och 18" vinter. Lägre förbrukning på sommaren, med tanke på att värmaren inte körde då. Så hade den dragit mycket mer med 20" hade det nog visat sig.
Däck har rätt stor inverkan, speciellt i hastigheter under m9torvägshastighet där rullmotstånd betyder mer än luftmotstånd. Det är alltså inte bara vikten, utan bredden och den ökade friktionen ett större däck har som har betydelse. Sen påverkar även bredden till viss del luftmotståndet också då det ökar bilens yta.

Jag drar ungefär samma på sommaren med 17" som på vintern med 16" trots att jag kör värmaren frekvent på vintern.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]