Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AudiRaacing
Hej!
Min Volvo 850 2.0T vitryker vid tomgång och luktar illa. Vet att förra ägaren bytte turbo men frågan är ju om set är korrekt gjort?!
Inge vatten i oljan.
Bilen går annars klockers förutom att den då ryker och luktar illa.

Någon som har någon idé?
Senast redigerad av 1 AudiRaacing, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo742
När en Volvo 850 ryker vit betyder det att vätska är inuti avgassystemet. Denna vätska är antingen vatten eller glykol. Om det är glykol så har din topplockspackning gått sönder eller toppen blivit skev. Eller så läker din turbo, men det har jag ingen erfarenhet av.

Om du startar bilen och öppnar expantionskärlet. Om det INTE ryker något där eller är något tryck så är din motor hel. Då kan du börja titta på turbon. Om det inte är turbon som är felet så ställer jag dig frågan: Kör du korta sträckor, dvs 2 mil? Om du svarar ja på denna fråga så har du vatten i avgassystemet och JA det kan vara mycket vatten ibland.

Själv så ryker min 850 också och det är massvis med vatten i avgassystemet men det försvinner vid längre sträckor än 5 mil.

Oftast när bilar ryker och går ändå som en klocka så brukar det inte vara några större eller dyra problem. :)
av AudiRaacing
Volvo742 skrev:När en Volvo 850 ryker vit betyder det att vätska är inuti avgassystemet. Denna vätska är antingen vatten eller glykol. Om det är glykol så har din topplockspackning gått sönder eller toppen blivit skev. Eller så läker din turbo, men det har jag ingen erfarenhet av.

Om du startar bilen och öppnar expantionskärlet. Om det INTE ryker något där eller är något tryck så är din motor hel. Då kan du börja titta på turbon. Om det inte är turbon som är felet så ställer jag dig frågan: Kör du korta sträckor, dvs 2 mil? Om du svarar ja på denna fråga så har du vatten i avgassystemet och JA det kan vara mycket vatten ibland.

Själv så ryker min 850 också och det är massvis med vatten i avgassystemet men det försvinner vid längre sträckor än 5 mil.

Oftast när bilar ryker och går ändå som en klocka så brukar det inte vara några större eller dyra problem. :)
Tack för ditt svar :) ska kolla och ja, jag kan köra sträckor utan att den går sämre eller dylikt.
av AudiRaacing
andreasw skrev:Varmkör bilen, sen låter du den stå ett tag, sen öppnar du expansionskärlet. Om det nu bubblar upp och svämmar över så kan det bero på övertryck i systemet. Sen ska det väl stinka avgaser ur det också!
Okej, jag får prova. Återkommer!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andreasw skrev:Om du öppnar locket direkt kan bilen börja efterkoka!
Det är mycket troligt t om, eftersom tempen på vattnet ligger runt 100c om allt är väl(+- några grader).

Så ja, öppna absolut inte locket direkt efter du stängt av motorn, eller när motorn är igång för den delen.

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]