Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av råsundatjuren
Hej! Om du har tillgång till en auktoriserad volvoverkstad och du har regnr.be dom gå in i VIDA och kolla vad bilen har för utrustning! Det står om bilen har värmare eller inte!!!!
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvofantast skrev:
andreas_lofgren skrev:Finns det inget val att starta direktvärme i färddatorn har bilen inte värmare alls. Men det är OERHÖRT ovanligt på en svensksåld bil så det är nästan så jag inte tror på säljaren.
Detta blev jobbigare än jag trodde,har 20 mil för att kolla på bilen,vill ju inte åka och stå där med lång näsa,om den nu inte skulle ha värmare är det då troligt att den har tillsatsvärmare?
ja det är troligt. och det är troligt att den är tillverkad för den europeiska marknaden och inte den nordiska.
Du kan inte ställa in start av värmaren vid olika klockslag, men i övrigt blir det varmt i bilen som med den som har tidur.
Användarvisningsbild
av SvenB
stoota skrev:då tog dom även bort autostarten av värmaren.
Varför ville du inte ha den kvar :?:
av stoota
SvenB skrev:
När man kör korta sträckor inne i stan så hinner den bara starta innan den blir tvingad att slå av, tillslut sotar den igen och det tycker jag känns onödigt.

Kommer även ihåg när jag körde taxi runt -02-03 då fanns inte möjligheten att ta bort autostarten, vi fick byta grejer i värmaren varje år pga det.
Användarvisningsbild
av StringerBell
stoota skrev:
SvenB skrev:
När man kör korta sträckor inne i stan så hinner den bara starta innan den blir tvingad att slå av, tillslut sotar den igen och det tycker jag känns onödigt.

Kommer även ihåg när jag körde taxi runt -02-03 då fanns inte möjligheten att ta bort autostarten, vi fick byta grejer i värmaren varje år pga det.
S40/V50/C70 har alltid haft ej avstängningsbar "auto" så det är nog inte riktigt så känsligt med korta körningar. Man kan ju låta brännaren fortsätta vara aktiv med direktstart ifall man bara skall stå 10-20 min. Det viktigaste är att brännaren får gå lång tid regelbundet.
av baztubox
andreas_lofgren skrev:Finns det inget val att starta direktvärme i färddatorn har bilen inte värmare alls. Men det är OERHÖRT ovanligt på en svensksåld bil så det är nästan så jag inte tror på säljaren.
Kan säga att bara för att man inte har "tiduret" i färddator displayen så har den garanterat en dieselvärmare om den är svensk såld.

Volvo monterade den så kallade tillskottsvärmare pga av den kyla vi har i Sverige (Norden) och det är bara för att få upp motorns arbetstemp och att du ska få det varmt i bilen.

Sen å andra sidan så kan den ha slutat att fungera.
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]