Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonteringkvist
Hej! Är sugen på att sätta dit insatsfilter ifrån bsr i min V70 2.5ft. Är det någon mer som kör med det? Gör det någon märkbar skillnad eller är det som att kasta pengarna sjön? Tacksam för svar. Mvh Jonatan
Användarvisningsbild
av börne
Du kastar pengarna i sjön... På köpet får du ett filter som renar sämre än ett original pappersfilter.

Det är i alla fall min åsikt om såna filter.
av pjaar
Det är filter till nuvarande box eller är det öppna sport?

Någon annan som kör med det öppna sportluftsfiltret från BSR?
av mattish
börne skrev:Du kastar pengarna i sjön... På köpet får du ett filter som renar sämre än ett original pappersfilter.

Renar sämre än det vanliga, har du någon erfarenhet av det??
av Rådlös
Om du har en 2.5 FT och kör på E85 skall du inte laborera med några öppna luftfilter. Etanol behöver några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas fullständigt och ge max effektivitet.
Ett öppet sportluftfilter tar väl bort den luftförvärmning som finns från början, om jag har förstått det rätt (?) Luftförvärmningen finns inte där för skoj skull. Den har en uppgift framförallt om du kör på E85. Du kommer att få högre bränsleförbrukning och högre CH-värde om du tar bort förvärmningen. En del av detta gäller för övrigt även bensindrift.
Användarvisningsbild
av börne
mattish skrev:
börne skrev:Du kastar pengarna i sjön... På köpet får du ett filter som renar sämre än ett original pappersfilter.

Renar sämre än det vanliga, har du någon erfarenhet av det??
En säker källa från Saabtiden där det gjorts ordentliga tester med olika filter... Han jobbade med avancerat skit inne på Saab & var väldigt insatt i allt sånt här så litar på vad den killen säger. Kanske inte så svårt att tänka sig heller då ett vanligt pappersfilter är väldigt mycket tätare än ett öppet.

Men det är ju "coolt" med såna filter... speciellt om man har ett öppet i motorutrymmet som suger varm luft istället för kall luft... sen påstår dom att dom fick så mycket mer knuff i maskineriet :roll:
Användarvisningsbild
av börne
jonteringkvist skrev:Inte öppet filter jag funderat på, utan ett du sätter i boxen
Vet... men dom är ju dock gjorda av samma material. Inget jag skulle slänga pengar på i alla fall... du lär ju inte få en massa fler hästar om det är det du är ute efter, Ljudet är väl det som kommer ändras något, men då det är ett insats så tror jag inte det blir mycket.

Men alla gör som dom vill såklart.

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]