NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Snart skall jag byta till sommardäck men nu vill jag gärna lyfta bilen på rätt sätt.
Har alltid lyft bilen på orginaldomkraftens placering. Plåtkanten är väl 2 eller 3 mm tjock bara och blir det snedbelastning så lär den plåten vika sig.
Har läst Haynesboken och manualen till bilen med det står inte vart man skall lyfta med garagedomkraft, står bara vart man inte skall lyfta. Suck.

Är det någon som kan beskriva vart man lämpligen lyfter bilen? Bilder vore ett plus :-)
dongan skrev:Jag lyfter alltid på samma ställe som original domkraften.
Men du bör ha en lyftkudde så det inte är metall mot metall så ska det gå bra.
Ja det har jag men är det ändå inte dumt att lyfta där? :-)
av berrabus
Jag bytte på min idag och bak sätter jag den under fjäderskålen och fram vid infästningen av framvagnen i karossen.

Sätter den aldrig vid original domkraftsfäste då jag anser det vara för vekt. Kan ha fel då jag baserar det på alla -70 o -80tals bilar jag mekat med under åren. Har förhoppningsvis blivit bättre med åren men iallfall...
Tillhör fjäderskålen till fjädringssystemet direkt eller indirekt tro? Enligt manualen så skall man aldrig lyfta i fjädringssystemet osv?
Infästningen av framvagnen, hur ser det stället ut? (får ingen bild i huvudet).

Ja, jag vill faktiskt påstå att den plåten är för vek. Man måste vara försiktig och med åren så blir det sämre kan jag tro. Kanske också dumt att förstöra det fästet den dagen man måste använda domkraften som medföljde bilen.
Jag har lyft där i snart 3år men det är fel. Vill helst ha ett riktigt ställe att lyfta :-D
Även tips på vart man ställer pallbockarna lämpligt vore trevligt. :-D
av Pippolei
JAg har kört med original domkraftspunkter på min V50 i 7-8år och aldrig använt kudde, träkloss etc emellan.
Jag är idefinitivt ingen domkrafts-guru :wink: men jag tänker ändå på belastningen som blir på en vanlig stålbalk, givetvis inte exakt samma sak men ni kanske förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
av stefanpette
Jag har lyft min bil hur många gånger som helst med både original och Annan garage domkraft utan några som helst problem. Bara att köra på :)
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]