Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
vit är ju ändå ganska förlåtande om det inte skulle bli perfekt första gångerna, klart värt att börja lära sig själv.
börja så simpelt som möjligt, noggrann tvätt och avfetting och sen på med en fin polish och gå över med vax. Inget som skadar bilen så du kan "öva" i lugn och ro för att sedan gå över till rubbing när du känner dig redo.

en rekorderlig konservering kostar 2000-4000, oftast 2500-3000 kr. För de pengarna kan du köpa vax, polish, rubbing med mera och spara in pengarna redan på 1 år eftersom medlen räcker ganska länge.
Användarvisningsbild
av P210
Har läst för många skräckhistorier och känner mig som att jag alltid lyckas klanta till sånna saker...
Vill du ha en blank och lättvättad bil utan risk för att råka bränna hål på lacken med en 2000w polermaskin eller vad du tror skulle kunna hända, tvätta av bilen grundligt och köp en flaska Ultima Paint Guard, applicera det kan du inte misslyckas med...
Och du kommer inte se någon skillnad mot en 5000kr behandling :-) Däremot kanske du får lägga på det ett par ggr per år, men det är inte mycket jobb - kolla videoklippen i länken;
http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-pa ... plus-118ml

Annars kan du ta Bosses grundskola till hjälp; :D :) :(
http://www.aftonbladet.se/bil/article11851771.ab
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle behöva göra så många steg före Ultima Paint Guard för att det skulle bli bra på Hyundaien som behöver det.. Den har några rejäla tvättrepor och även andra grövre repor. :(
Som Bosse skriver.. det som tar 4 timmar för ett proffs tar 2 dagar för en själv.. och den tiden har jag inte riktigt.
av Knottebo
milktrucker skrev:inget varar för evigt, som synes måste du göra om behandlingen årligen.
Då kan du lika gärna polera, vaxa och konservera bilen själv.

har lahega toughguard och är mer än nöjd. Även provat smartabs silver one som är ett långtidsvax(försegling), men den håller lite sämre.
Toughguard är 2-komponents och håller 18 månader.
Jag instämmer helt! En lackkonservering typ Toughguard ger en yta som lättare rengörs men man bör undvika starka avfettningsmedel då dessa löser upp organiska vaxer. Huruvida det är värt pengarna beror på om man har tid och lust att sköta bilen själv. Personligen tycker jag det är enkelt att vaxa bilen ett par ggr per år och handtvätta den. Det håller även rosten borta.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Knottebo skrev:Huruvida det är värt pengarna beror på om man har tid och lust att sköta bilen själv.
kan du hitta någon i detta land som inte kan undvara 6 timmar på 18 månader?
?:-/

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]