Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rage
Jag köpte en -09 2.5FT i Oktober, då jag och sambon väntade tillökning.
Vi är väldigt nöjda med bilen och den går mycket bra. Körde på 95 tills för c:a en månad sen då vi gick över till E85.
Dels för att prova och inför Polestar optimering då de rekomenderar att köra på E85

Hade den inne på Optimeringen igår och den går ännu bättre efter, piggare och ett trevligare ljud och drag i den.
Inte hunnit testa så mycket än. Fråga mecken angående ventilljusteringen och precis som tidigare talare sagt sa han att den var borttagen.
Anledningen verkade vara tiden det tar och riva ner motorn för att komma åt ventilerna. Han sa att man gör bara detta nu om man märker att man behöver. Vilket inte är så många fall.
Användarvisningsbild
av roadside
akterspegel skrev:Stämmer det att ventiljusteringen är borttagen även på 10`orna?
Jag har serviceavtal på min och betalar just nu jättemycket bara för att ventiljusteringen ska göras vid nästa service!
Hur mycket betalar du i månaden och hur långt avtal har du? Jag har 300kr/mån 36mån.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Meister skrev:
M52TU skrev:Eventuellt är jag också på jakt efter en sådan.

Men ventiljustering/topplockstrasslet några här har nämnt gör att jag funderar på en T5 med 2,0 liters spis istället.
Har kört 1.8F i 3 år nu måste jag ha krut i maskinen :D har inte kollat på T5, men prisskillnad? Finns med R-design?

Men om man gör en justering (vid tickljud?) så är topplockstrasslet ur världen? Eller?!

?:-/
Pratade med en mekaniker på Upplands Motor, som själv ägt en 2.5FT, som sa att de haft "topplockstrassel" på en (1) polisbil med "den riktiga Volvomotorn" 2.5FT som gått långt men det var i stort sett allt. Han menade att en polisbil som körs av många olika förare får en betydligt omildare behandling än en normal bil, går hårdare och kanske tankas lite hursomhelst med etanol och bensin vilket inte var optimalt.
Han fick nå´t längtansfullt i blicken när han berättade om 2.5FT :D ; "synd att de inte tillverkar den motorn längre, den var något extra"
Användarvisningsbild
av akterspegel
roadside skrev:
akterspegel skrev:Stämmer det att ventiljusteringen är borttagen även på 10`orna?
Jag har serviceavtal på min och betalar just nu jättemycket bara för att ventiljusteringen ska göras vid nästa service!
Hur mycket betalar du i månaden och hur långt avtal har du? Jag har 300kr/mån 36mån.
Jag betalar 724Kr / Mån i 12mån.... och då är matrealet inkluderat och jag har volvoanställds-rabatt. jag har nog betalt halva året nu, finns det någon chans att jag får tillbaks pengarna? det borde jag ju få..
av Meister
akterspegel skrev:"synd att de inte tillverkar den motorn längre, den var något extra"
Provkörde en i veckan. Det var kärlek direkt, den var något extra helt klart.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Nu har jag pratat med ansvarig för serviceavtal och fick månadskostnaden sänkt från 724kr till 218kr i månaden och de månader som jag redan betalt krediteras på nästa faktura..

Tjohoo! :D

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]