Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Bilnörden skrev:l/100km är en internationell angivelse, eftersom inget annat land har mil.
Jo men grejen var ju att snittförbrukningen beräknas från senaste nollställning och inte på senaste 10 mil/100km.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju bara enheten. Säger inget om beräkningsgrunden. Medelhastighet och medelförbrukning beräknas alltså sen senaste nollställningen, och den behöver inte vara samtidigt för båda storheterna.
Trippmätarna nollställs också var för sig.
Dessutom finns färdstatistiken i Sensusdisplayen, för de som har sån, som har egen nollställning. Antingen på kommando eller om det gått mer än fyra timmar sedan man körde senast. Dock nollställs allt i färdstatistiken samtidigt, alltså körsträcka, snittförbrukning och körtid.
Användarvisningsbild
av GustavE
Jag har koll på medelförbrukningen på tre olika ställen.
1. Färddatorn vid hastighetsmätaren. Den har jag inte nollat sedan bilen var nästan ny, lät den gå 100 mil.
2. I Senusdisplayen i mitten. Den brukar jag nolla varje gång jag tankar.
3. För varje resa i Volvo On Call-appen.

Som kuriosa kan nämnas att de 3 står på:
1. 0,47 (bilen har gått nästan 900 mil nu)
2. 0,47-0,48 har det pendlat mellan den här tanken. Varit 0,45 vissa tankar.
3. 0,39 som bäst har jag för mig, kanske 0,8 som sämst när man kört 1 km eller så.
:)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har som dig GuatavE men nollställer den vid hastighetsmätaren vid varje tank och den i sensus varje resa. Sen skriver jag in tankningarna i en app som synkas med nätet (fuelly) och så har jag koll där på total förbrukning. Den påverkades tyvärr lite väl mycket i sommras med typ 70 mil husvagn. :)

Jag tycker det är lättare att köra snålt när jag har koll på varje resa.. då ser man också hur stor påverkan en rejäl acceleration har för "dagens" resa och vad man kan komma ner genom att bara släppa gasen lite tidigare inför rödljusen eller vid motorvägsavfarten.
av mattish
apersson850 skrev:Det är ju bara enheten. Säger inget om beräkningsgrunden. Medelhastighet och medelförbrukning beräknas alltså sen senaste nollställningen, och den behöver inte vara samtidigt för båda storheterna.
Trippmätarna nollställs också var för sig.
Dessutom finns färdstatistiken i Sensusdisplayen, för de som har sån, som har egen nollställning. Antingen på kommando eller om det gått mer än fyra timmar sedan man körde senast. Dock nollställs allt i färdstatistiken samtidigt, alltså körsträcka, snittförbrukning och körtid.
Jaså det är så? Jag har tänkt att den nollades varje gång man slog till tändningen och därför inte testat funktionen...

En bra sak om man vill nollställa allt i färddatorn (som går att nollställa då) är att hålla reset inne länge så nollar den alla värdena.
Användarvisningsbild
av joel80
Mattish, när det gäller sensus kan man ställa in den på att nolla statistiken för varje ny resa. Jag gör det dock manuellt.

Det där med 4 timmar har jag inte hittat/fattat. Hur funkar det och hur får man till det?
av mattish
joel80 skrev:Mattish, när det gäller sensus kan man ställa in den på att nolla statistiken för varje ny resa. Jag gör det dock manuellt.

Det där med 4 timmar har jag inte hittat/fattat. Hur funkar det och hur får man till det?
Ja det vet jag, lite förvånad över den där 4 timmars fördröjningen. Den har jag inte vetat om att den finns, eller så har jag inte den.
Jag nollar också manuellt..
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]