Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TrickS
Givaren i termostathuset är trasig för tredje gången på lika många år.
Symptom: Tempmätaren går inte till "kl 3". Svajar på vägen dit, droppar i botten lite då och då. Denna gång har har inte motorlampan tänts (ännu).
Har under förra helgen bytt termostat, kylarlock, kylare, spolat hela kylsystemet, bytt slangar och klämmor. Allt p.g.a. en läcka i kylargaveln (kylaren var för övrigt bara 1,5 år) som jag antagligen orsakade en spontankokning på tomgång. Trodde att luft i systemet orsakade tempnålens beteende, men icke. Den 10 månader gamla givaren är kass.
De 2 senaste givarna har köpts på Mekonomen. Borde ju ha hög kvalité...?
Finns det någon brist i elsystemet som kan orsaka att man "bränner" givaren? Eller är den bara känslig och pajjar lätt? Någon som råkat ut för samma sak?
av *pettson*
Mekonomen säljer samma kvalitet/ skit som alla andra. Dvs.. Same shit but different. Det som är different är deras treåriga garanti som du borde nyttjat två ggr nu. Det är trist att byta givare men å andra sidan lär du kunna byta dom gratis varje gång dom närmaste åren. OM det nu är givaren som gått sönder.
I övrigt brukar givarna gå sönder av att man inte hänger fast kontakten ordentligt. När den svajjat ett tag så går givaren sönder helt enkelt.
Dvs ett monteringsfel.
Är kylaren därifrån också? Då är det till att slänga den på disken och kräva en splitt ny.
av TrickS
Tack för svaren! Jag ska kolla om det ligger någon dold felkod. Ohm-mätte givaren enl tabellen från Sparkz:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... re#p514848
Låg på 450 Ohm och borde varit på 200 Ohm. Halvkass m.a.o. och därför når nålen inte till kl 3 tolkar jag detta som.
Kylfläkten startar när den behöver, givaren har då inte nått stadiet där fläkten slås på efter man stängt av.
Kontakten sitter stabilt och bra, inget som hänger och dinglar.
Har nyss flyttat och ska bara hitta igen kvittona för kylare och givare, sen blir det krav på återbäring :D .

Kan det finnas någon annan orsak till tempmätarens beteende som jag missat? Har sett trådar om taskiga motstånd i instrumenthuset men kan det verkligen gälla för mitt problem?
Användarvisningsbild
av Nexus
Köpte tempgivare på just mekonomen till syrrans audi. skiten fungerade inte ens 1 år. Köpte en original och den har fungerat utmärkt så de har nog en annan leverantör....
Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.

VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]