Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
Först ett par bilder hur systemet ser ut på min 855 -96 med B5254S Motronic 4.4

På både ventilen som sitter monterad och reserven som ligger löst på bordet står det följande siffror
7 22160 00
96 T 059
12 71 765

Hade det varit BMW kunde jag direkt ge svar på vad som var vad, men jag har mycket svårare att förstå Volvo's reservdelssiffror och VADIS är otroligt svårarbetat och har inte de funktioner jag vill ha.

Yes, det saknas en slangklämma på den stora gummislangen som sitter på ventilen. Anledningen är att "reparation pågår" - jag har faktiskt ingen luftpump monterad i nuläget.

Bild

Bild

Bild
av bmwslangen
Om jag nu slår upp min bil i VADIS så tycker jag inte det riktigt stämmer överens med vad jag ser i mitt motorutrymme.

Nu kan det ju vara så att någon innan har modifierat systemet, men allt såg 100% original och orört. Speciellt luftpumpen som var så sönderrostad inuti att senaste gången den pumpen snurrade var nog när Gustav II Adolf körde med bilen på någon av hans Tysklands-resor...

Såhär säger VADIS för min bil.

Den tycker att jag antingen har
- en ventil #10 (9125623) och med ett rör som går ned i toppen - vilket jag inte har
- en ventil #30 (9454541), som den av någon anledning kallar rör, som går till grenröret - men den layouten har jag inte riktigt

Bild
Bild

När jag däremot Googlade på "12 71 765" (dvs det reservdelsnummer som står på min ventil) får jag träffar på den första generationens V70.

Och slår upp VADIS på en V70 -97 med B5254S Motronic 4.4 får jag upp ett system som ser precis ut som mitt.

Jag dubbelkollade nyss på min och röret som går från ventilen går faktiskt som ett "s" och sitter fast precis där EGR-röret normalt sett sitter fast på motorer med både EGR och secondary air-system - se bild längst ned (det är där den röda pilen börjar som mitt rör till secondary air system slutar efter att det börjar vid ventilen och slingrar sig som ett "s" ned).

Nu spekulerar jag, men det troligaste är att det ligger till på följande sätt:
* På vissa motorer med endast secondary air-system så använder man det befintliga uttaget vid grenröret (som på min motor)
* På vissa motorer med både secondary air-system och EGR så fick man flytta uttaget för secondary air-system in till ovansidan av toppen för att använda det befintliga uttaget vid grenröret för just EGR.

Bild

Bild
av bmwslangen
@swedbank : Kolla vart röret som du fäst ett snöre i slutar någonstans.
Det går garanterat som ett "s" och slutar vid sidan av motorn - snett nedanför kamaxelgivaren.
Då har du precis samma konfiguration som jag har.

När det gäller att hitta korrekt del på tex laga.se så vill jag understryka att jag är ytterst osäker. När jag är säker på något så skriver jag det, när jag är osäker på något så skriver jag det (vissa anser att det inte är viktigt att skilja mellan "jag vet" och "jag tror" men det är en förbaskad skillnad).
Här är exempel på delar som till UTSEENDET ser ut att de ska passa din motor. Men om du läst mina ovanstående inlägg så är jag rejält osäker - främst då jag inte är bekant med Volvo's reservdelsnummer och framförallt reservdelsprogrammet som är rent ut sagt dåligt.
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=S-L302957
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=BE-L64722
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=A-L1052071
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=VI-L285094

Å andra sidan så skulle du kunna få min ventil jag har liggandes här till självkostnadspris. Inser att jag inte har någon nytta av den då min som sitter monterad verkar fungera som den ska.
Kostade 180 SEK på Returbilen (klassades som EGR-ventil) och frakt på 45 SEK till var du nu bor (tomt i profilen som visar var du bor), så totalt 225 SEK.
Nu har jag inte funktionstestat den (och Returbilen ger ingen funktionsgaranti som du vet), det enda jag gjorde i förberedande syfte var att dränka den internt med WD40 och lät stå över en natt. Om det är bra eller inte att göra så vet jag inte.
Men jag får lite dåliga vibbar, när jag blåser i gummislangen så känner jag lite luft strömma ut ur hålet i den rombformade ytan - och det borde inte vara så. Jag tror att den borde vara helt stängd när inget vakuum är applicerat till ventilen.
av Henke3
rätt, skall vara helt stängd utan vacuum.
just läckage här är vad som oftast knäcker luftpumpen då heta avgaser då kan strömma till pumpen där de kyls av och vattenångan kondenseras = pumpen vattenfylls.
Nytt utförande har tagits fram för att förbättra detta, 9125623 tror jag det är. Jag hittade inga beg som var bra så jag köpte en ny.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]