Lucif3r skrev:SBP läser vl bara ut felkoder på nyare bilar, typ -04+ har jag för mig.
Första gen. V70/850 läser dom inte ut koder på iaf, oavsett om dom har OBDII uttag eller ej.
Nja, det var inte riktigt hela sanningen.
Läser du TSFS 2010:84 (samt ändringarna beskrivna i TSFS 2011:40 och TSFS 2011:101) så ser du att ett obligatoriskt moment i besiktningen är att "göra en elektronisk miljökontroll" dvs läsa ut felkoder via OBD-II. Detta gäller ALLA bensindrivna bilar med en maxvikt på 3500 kg som är TAGNA I BRUK 2002-01-01 eller senare. För dieseldrivna bilar gäller att de är tagna i bruk 2004-01-01 eller senare.
Kan inte testutrustningen koppla upp sig kommer fordonet att underkännas.
Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen kring detta - främst kring ett förtydligande huruvida "kontrollampan för motorelektronik" måste fungera eller kan lysa. Och för bensindrivna bilar med en maxvikt på 3500 kg som är TAGNA I BRUK innan 2002-01-01 kan denna lampa (dvs lambda-lampan för oss 850-ägare) lysa hur starkt den vill vid en besiktning utan att det kan leda till någon anmärkning.