Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av EA94
#853864
Har en volvo 740 - 90 som jag inte får kardanen att sluta skaka. Innan jag började plocka ner den så skakade den ytterst lite när man drog på i 1:an och 2:an och ju mer jag lastade bilen desto mer skakade den. Jag plockade ner kardanen och kände på kryssen och splinsen vid delningen och den kändes bra. Kudden på växellådsbalken bytade jag ochså så nu är där ingen vinkel på hardyskivan Stödlagergummit kändes lite slappt så jag bytade både lager och gummi. Då gick de mjukt och fint tills ja kom upp i runt 70km/h då den började skaka vilket den inte gjorde innan. Är de någon som vet om främre och bakre delen är balanserat ihop eller om det är var och en för sig vilket jag tror. Och jag märkte inte upp hur kardanen satt innan jag tog isär den.
Användarvisningsbild
av Nexus
#854617
man ska alltid märka upp innan man tar isär. Troligtvis fick du ihop det några splines fel då blir det vibbrationer. Bara märka på sen flytta ett steg i taget tills det blir bra igen.
Ev kan det finnas små pilar instansade på kardanaxlar hur de ska sitta i förhållande till varandra.

Jag tog bild ,märkte upp ,bytta stödlager satte ihop men likförbannat fick jag det ett snäpp fel och hela bilen höll på skaka sönder över 70 km /h. Tog ner och flytta ett steg sen blev det helt vibbrations fritt :D
av EA94
#854850
Nu har jag haft av kardanen 22 gånger och provat alla läge på kandanen. Jag märkte skillnad på vibrationerna för varje kugg jag ändrade kardanen men fick aldrig den helt i balans. Och som sagt ingen vinkel på hardyskivan, nytt stödlager, kryssen är bra och jag fattar ingenting ??:-/ Finns de något "nästa steg" eller blir skroten nästa?
Användarvisningsbild
av White
#854855
För min del slutade det med att jag fick köpa en annan begagnad kardan, och monterade den med sitt befintliga stödlager och
stödlagerhållare. Med båda dom sprillans nya stödlagerhållarna jag provade med på originalkardanen blev det kraftiga vibrationer.
Vet som sagt flera som råkat ut för samma tråkigheter efter att ha bytt till nytt stödlager och stödlagerhållare. :???:
av EA94
#855216
Var på skroten idag och där fanns ca 10 st volvo 740 men så klart ingen kardan som passade på min. Så de slutade med att jag själv fick balansera med hjälp av slangklämma. Tog lite tid men nu är de näst intill inga vidrationer. Ja skickar förmodligen in kardanen på riktig balansering sen. Någon som vet vad de kostar?
av EA94
#875428
Då var problemet löst :) . Innanför metallringen på ena sidan av stödlagret så sitter där en grov gummikant som gör att kardanen bara kan flexa ytterst lite. Jag skar bort en stor del av gummikanten så att kardanen kunde flexa mer och nu går de hur jämt och fint som helst och vibrerar inte de minsta. Troligt vis så är de för att de inte är volvo original stödlager (köpt på ad center). Det är tydligen fler än jag som har varit tvungna att skära bort gummikanten efter att dem bytat stödlager.

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]