Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
En fråga angående länkarmarna med delbar spidelled från 850 modellen, passer dom även till en C70 T5 med nya modellen länkarm med fyrbultsfäste istället for genomgående bult?
av *pettson*
Nej dom har inte den typen av infästning. Diesel har däremot samma infästning. Vilket får mej att tänka på en lösning. Det är inte direkt raketforskning att byta ut subframen mot en med andra infästningar. Det bör passa då. Det är dock inte gjort på en kvart heller..
av c7098
*pettson* skrev:Nej dom har inte den typen av infästning. Diesel har däremot samma infästning. Vilket får mej att tänka på en lösning. Det är inte direkt raketforskning att byta ut subframen mot en med andra infästningar. Det bör passa då. Det är dock inte gjort på en kvart heller..
Det var ju synd. Är det T5 modellerna som har olika länkarmar eller är det årsmodellen som bestämmer? Det enda jag kan se skillnad på är bussningens infästning till subframen, men, men får väl söka vidare då.

Om man byter bussningar till poly och avänder infästningen från den nya modellen, kan det vara nåt? Eller skiljer spindelleden och måttena på dom?
av *pettson*
Vet inte om bussningsdiametern är densamma på den som monteras med två skruv.
av c7098
Snart får vi se, måste byta på min c70 med fyrbults infästning, och jag har ett par gamla delbara med poly bussningar att prova med.
av c7098
Eftersom jag redan har kapat denna tråd så kan jag lika gärna fortsätta här.
Bulten som klämmer fast spindelleden, jag antar att den måste bort helt för att lossa spindeln? Har fått loss muttern, men själva bulten sitter som svetsad, är den gängad eller är finns det något bra knep att få loss den?
Användarvisningsbild
av js1
Skruva på muttern några varv för att skydda gängan och knacka loss bulten. Bulten måste bort, spindelledens tapp har ett spår där bulten löper och låser fast tappen.
Användarvisningsbild
av js1
Skruva på muttern några varv för att skydda gängan och knacka loss bulten. Bulten måste bort, spindelledens tapp har ett spår där bulten löper och låser fast tappen.
av c7098
Är bulten gängad inne i klämman, eller ska det bara vara att hamra loss den?
Har försökt med i stort sätt allt, men den går ej att rubba.

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]