- tor 10 apr 2014, 21:26
bmwslangen skrev:Eftersom jag ändåså var ute på Returbilen idag så passade jag på att ta några bilder för att hålla isär och reda ut det här hur EGR och sekundära luftpumpen är dragna.tack!! nu har jag mer kött på benen.. I dina bilder började jag nu fundera på om det är EGR ventilen som är borta.. ska slänga upp bilder på lörda när jag hämtat bilen så får du gärna hjälpa mig avgöra!
Låt oss börja med en översiktsbild där man ser båda systemen tydligt.
Blå pil visar hur luften kommer från luftpumpen via gummislangen och fram till en vakuumstyrd ventil som öppnas och gör att frisk luft pumpas in i avgaserna. Notera riktningen, luften injiceras in i avgaserna.
Röd pil visar hur avgaserna leds tillbaka (via en vakuumstyrd ventil som man inte kan se här) och hamnar precis bakom gasspjället. Notera riktningen, luften hämtas ifrån avgaserna.
Här är samma bild som ovan, fast från en annan vinkel där man ser vissa detaljer lite tydligare.
Ventilen som den blåa pilen går in i kontrollerar alltså när friskluft PUMPAS IN i avgaserna och är en del av det så kallade sekundära luftsystemet. Den här ventilen tror alla är EGR-ventilen, men det är alltså helt fel. Även många demonteringsfirmor har felaktigt denna ventil listad som EGR-ventil.
Exakt hur den friska luften går in i cylindertoppen verkar variera något. I nedanstående exempel så går luften in via ett rör mellan tredje och fjärde tändstiftshål. I samma bild kan man även skymta EGR-röret (röd pil).
Även ventilen som styr friskluften för det sekundära luftsystemet kan vara olika. Oftast så sitter den vakuumstyrda ventilen (och gissningsvis en backventil) i samma enhet som på bilden ovan.
Fast på vissa verkar det sitta endast en backventil närmast toppen
Och sedan sitter den faktiska vakuumstyrda ventilen på sidan vid kamaxelsensorn.