Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fjomsan
Hej :-)
Vi har en V70 -01 automat.
Jag har precis haft in bilen för att kolla bromsarna som luktade och vänster bak blev varmare än de andra. Det händer inte varje gång man kör och de hittade inget fel... Min man körde bilen efteråt och då blev vb varmare igen, men inget igår. Borde vi be dem kolla upp detta lite noggrannare? Jag hittar inte servicepunktlista så vet inte vad de gjorde på senaste servicen, men kanske borde byta olja eller bromsvätska eller nåt

Varken jag eller min man kan ett jäkla dugg om bilar och tar inte speciellt bra hand om den, men vill ju gärna inte bli lurade heller bara för vi inte kan nåt om just det här...

Vi böt även däck. Förra sommaren fick vi punka på ena däcket och köpte ett nytt på den verkstad vi brukar lämna in bilen på. Nu när vi skulle skifta så tyckte de att vi behövde två nya för att det skulle bli bättre balans och slitas jämnare... Hur stor skillnad är det egentligen, vi hade bara kört det däcket i ett par Max tre månader och då hade vi tre olika däck, hade det inte funkat nu och borde inte ett likadana däck gå bra? Eftersom jag är så trögtänkt så kom jag på detta först i efterhand, han sa ju att det va bättre med två likadana så jag köpte det, känns surt nu i efterhand att ha betalat 1100kr "i onödan" tog hem det nya däcket från förra året iaf, men är ju dyrt att kränga på det så ja....

Förutom det så gick höger positionsljus bak sönder i höstas och gick inte byta, bara släcktes hela tiden. Så vi hade in bilen och de lagade. Nu gick samma lampa igen. De kunde inte laga den i onsdags utan gatt beställa hem en hållare som de sätter in idag. Men borde inte de stå för det? Känns som de höll på greja med samma i höstas och den borde hålla längre än ett halvår? Finns det nån slags garanti för sånt? Vi brukar lämna in bilen på vianor.

Sen har vi ett till fel. När man trycker på bromsen så ser den, det låter som när man tystar ungarna typ schhhhhh... Väldigt högt, tystnar lite när man duttar på bromsen. Detta har vi lämnat in bilen för på samma ställe två ggr, men de hittar inget fel. Det startade efter att de fixat nåt med bromsarna som jag inte minns vad det var, typ bytt oken bak. Nu senaste veckorna har den förutom pysandes börjat vissla och det är extremt irriterande!! Har nån en aning om vad det kan vara så jag kan meddela min kompetenta verkstad?

Ja får se om jag får orkar igenom denna långa text. Och det lär väl inte va det lättaste att ge några råd för jag kan nog inte svara på många frågor direkt... Men skulle va supertacksam för tips!!
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan, du skriver kompetenta verkstad ! Spontant kännns det inte så faktiskt. Kan tänka mig att dina bromsok kärvar och
att dina belägg inte rör sig som dom skall. Typ kärvande glidpinnar ?!
Vore jag du så skulle jag först kräva av din nuvarande verkstad
att "gör om gör rätt" vad gäller bakljuset,du bör ha 1 års garanti på det jobbet.
Som åtgärd nr 2, byta verkstad BUMS.
Vet inte var du bor men en verkstad typ SPEEDY som enbart arbetar med bromsar skulle jag välja. Billigare än Volvoverkstad dessutom......har du inte någon sådan verkstad i närheten så välj vart fall en som enbart jobbar
med bromsar.
Däckfirmor bör göra däckjobb enbart tydligen !?
vet du om någon bra Volvoverkstad så kan det ju vara okej det med...:-)
av fjomsan
Jaa, kompetenta va lite spydigt menat :-p
Vi bor i Örebro, så fler ställen finns det absolut, svårt att veta vilka som är bra!
Tack så mkt för svaret wissel, ska se till att jag slipper betala för lampan!
Användarvisningsbild
av wissel
Du har Speedy i Örebro.
Radiatorvägen 5
702 27 ÖREBRO
Tel: 019-25 42 10
Fax: 019-25 42 90
ÖPPETTIDER:
Mån – Tors 07.30 – 17.00
Har aldrig varit där men Speedy här på "min gata" är superba.
:-)
av T-rex
Vad gäller dina schhhhh ljud så låter det som ditt bromsservo, det sitter en packning/oring nere vid bromspedalen som ibland åker ur med schhhh ljud och piiiip ljud.
Vet att några har lyckats att pilla i packningen igen men fungerade inte för mig, jag var tvungen att byta ut bromsservot.
En bättre begagnad på skroten löste problemet. Bromsservot sitter i motorutrymmet, en
stor rund sak som sitter vid bromsvätskebehållaren :)
Bilagor
0900c8af803f7b32_0_0.gif
0900c8af803f7b32_0_0.gif (13.34 KiB) Visad 250 gånger

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]