Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Var ett tag sedan jag var här! Ca 7-8 år sedan när det på den tiden hette något annat :) Kul att se att det fortfarande finns ett stort Volvo forum!

Har numer en S80 2,5T 2007 14.000 mil som jag är väldigt nöjd med. Har nyligen köpt bilen. Jag har dock upptäckt tre saker som är irriterande.

1. När man accelererar så upplevs det som att det blåser kraftigt på bilen. Ibland gör den inte det men ibland gör den det. Vid ett tillfälle lade den av helt och hållet i ca 1 sekund under färd, upplevdes som att det var bensinslut eller som att det har runnit ner vatten i tändstiftsbrunnarna, sen gick det över och den rullade som vanligt.

Kör man med farthållaren på uppstår inte denna effekt som jag beskrivit ovan. Värt att tillägga är att den inte nödvändigtvis gör det när man accelererar hårt utan även vid vanlig stadskörning.

2. Det andra jag har upptäckt är att displayen i stereon flimrar till ibland, ibland gör den det inte men ibland flimrar den konstant, inte speciellt mycket men tillräckligt att man ska bli uppmärksammad på det. Likaså har även mätarhuset gjort detta.

3. När man startar bilen så startar den ibland på två olika sätt. Det ena sättet är att jag endast trycker på knappen och då startar bilen. Det andra sättet är när jag ska starta bilen på samma sätt så fungerar det inte utan får hålla in knappen till den startar. Det kanske ska vara så? Misstänker dock att det hör ihop med allt annat jag har skrivit ovan. Senast idag lade elen av när jag skulle starta den, men sen efter någon minut kom den igång.

* Det jag har gjort är att vi har läst av felkoderna på Volvo och det vi fick fram var en hel lista på felkoder med el-relaterade fel. Vi rensade listan och kommer att läsa av dem på nytt imorgon.

* Bilen står med bortkopplat batteri i skrivande stund för att nollställa allt. Värt att tillägga är att jag bara kom åt den svarta sladden som jag kopplade bort, vet inte om det gör någon skillnad men elen funkade inte så. Upptäckte att ena slangen som går in i batteriet satt inte helt rätt så jag tryckte in den helt.

* Kollat säkringarna och tryckt dit dem riktigt.

I övrigt går bilen normalt och inga lampor lyser förutom när den flimrar till under färd, då tänds några röda lampor samt den stora gula " i " lampan i mitten, detta sker dock bara under tiden den "tappar" elen som jag kallar det sen försvinner de genast, vi pratar mindre än 1 sekund. Därav hinner jag aldrig heller se vilka lampor som tänds då det går så fort. Motorn startar också normalt.

Bilen är fullservad på Volvo.
Bilen är chippad på Autotech i december 2012. Har mailat autotech och de sa att det inte ska ha något med chippet att göra utan de nämnde tändstift.

Möjliga fel som folk har sagt kan vara är tändstift, tändspolar, bränslefilter. Tändstiften är bytta för ca 2500 mil sedan och när man tittade på dem på Volvo senast upptäckte man inga synliga fel. I övrigt lyser inga varningslampor i bilen.

Tack på förhand.
Vojje skrev:högst osannolikt att bilen blir momentant strömlös. Förmodligen ngn givare :wink:
Även om det visar sig att det är en givare som felar så kan bilens CAN-bus gå ner under denna strömdippen och det kan påverka andra noder.
Jag vill inte ha närmare 2 ton ostyrbar S80 i fronten... :)
Hej igen.

Tänkte göra en liten update och ifall fler råkar ut för samma problem.

Det verkar som att "el-felen" försvann efter de åtgärder jag skrev ovan. När jag skrev ovan tråd så var bilens batteri urkopplat i flera timmar och därefter har jag kört bilen och el-felen verkar ha försvunnit. Jag ska även sätta den på laddning för säkerhetsskull. Men som sagt så verkar el-felen ha försvunnit!

Den ryckiga gången verkar också ha försvunnit !

Återkommer med en update imorgon då jag ska besöka min kompis på Volvo där vi ska läsa av felkoderna igen och se vad som har återkommit sedan senast vi rensade dem, se ovan. Återkommer!
Skönt att det verkar ha löst sig. Jag fick samma grej med startknappen då jag hade just köpt min 2,0F -09. Man fick hålla in knappen för att starta. Det försvann efter ett tag av sig själv. Mest troligt batteritrelaterat, då bilen stått rätt länge innan vi köpte den.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]