- tor 10 apr 2014, 12:54
#854708
Det räcker med att ta bort hjulet, se till att du har 1ans växel i och att parkeringsbromsens spak är helt släppt. Står bilen i lutning kan det vara bra att stoppa in nåt vid framhjulen så inte bilen kan rulla.
Det finns olika modeller av bakre ok, men det är samma princip när det gäller parkeringsbromsen. Du ser en vajer som slutar i en oval hävarm där det även sitter en fjäder. Detta är parkeringsbromsens hävarm och den kan man greppa med en stor polygrip och vrida medsols på vänster bakhjul och tvärtom på höger för att prova om bromsen tar. Mellan hävarmen och oket är det en luftspalt där smuts lätt fastnar. Det är i det luftgapet jag drar nylontråden tills jag känner att jag nått axeln i centrum. Försök göra detta från alla vinklar och spruta till slut silikonsprej och börja motionera hävarmen. Prova även att vrida den max åt motsatt håll så du är säker på att fjädern orkar dra tillbaka hävarmen till nolläget, dvs det läge som självjusteringen greppar om vid. Vrid en massa gånger, kanske rentav 100 tills du verkligen känner att det är klar skillnad före och efter.
Jag använder helst silikonsprej då det inte påverkar gummipackningar, du kan även använda 5-56 och dylikt , men det finns en risk att den oljan kan påverka gummit i packningen. Avsluta i vilket fall med lite silikonfett som skydd, spruta in lite i luftspalten och dra in det till axeln med nylontråd.
När du är klar (med bägge sidorna) så gäller det att motionera parkeringsbromsens spak ordentligt, dvs dra till max och släpp tillbaka helt c 20 ggr. Om du har lyckats bör du redan efter ett par gånger känna att spaken tar längre och längre ned, inte helt slapp de första hacken.
Då funkar självjusteringen som den skall.
Hoppas det löser sig!
Kimmen90 skrev:Tack, förlåt om jag låter helt okunnig, vilket jag är men måste man lös med något mer än däcket ?Nej, det här bör du fixa! Har du otur så kommer verkstaden att kräva byte av bromsok när de ser att du inte är så kunnig.
Jag vet hur ett ok ser ut med inte hur det fungerar. Klarar jag av detta eller ska jag lämna in bilen ?
Det räcker med att ta bort hjulet, se till att du har 1ans växel i och att parkeringsbromsens spak är helt släppt. Står bilen i lutning kan det vara bra att stoppa in nåt vid framhjulen så inte bilen kan rulla.
Det finns olika modeller av bakre ok, men det är samma princip när det gäller parkeringsbromsen. Du ser en vajer som slutar i en oval hävarm där det även sitter en fjäder. Detta är parkeringsbromsens hävarm och den kan man greppa med en stor polygrip och vrida medsols på vänster bakhjul och tvärtom på höger för att prova om bromsen tar. Mellan hävarmen och oket är det en luftspalt där smuts lätt fastnar. Det är i det luftgapet jag drar nylontråden tills jag känner att jag nått axeln i centrum. Försök göra detta från alla vinklar och spruta till slut silikonsprej och börja motionera hävarmen. Prova även att vrida den max åt motsatt håll så du är säker på att fjädern orkar dra tillbaka hävarmen till nolläget, dvs det läge som självjusteringen greppar om vid. Vrid en massa gånger, kanske rentav 100 tills du verkligen känner att det är klar skillnad före och efter.
Jag använder helst silikonsprej då det inte påverkar gummipackningar, du kan även använda 5-56 och dylikt , men det finns en risk att den oljan kan påverka gummit i packningen. Avsluta i vilket fall med lite silikonfett som skydd, spruta in lite i luftspalten och dra in det till axeln med nylontråd.
När du är klar (med bägge sidorna) så gäller det att motionera parkeringsbromsens spak ordentligt, dvs dra till max och släpp tillbaka helt c 20 ggr. Om du har lyckats bör du redan efter ett par gånger känna att spaken tar längre och längre ned, inte helt slapp de första hacken.
Då funkar självjusteringen som den skall.
Hoppas det löser sig!