NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kimmen90 skrev:Tack, förlåt om jag låter helt okunnig, vilket jag är men måste man lös med något mer än däcket ?

Jag vet hur ett ok ser ut med inte hur det fungerar. Klarar jag av detta eller ska jag lämna in bilen ?
Nej, det här bör du fixa! Har du otur så kommer verkstaden att kräva byte av bromsok när de ser att du inte är så kunnig.

Det räcker med att ta bort hjulet, se till att du har 1ans växel i och att parkeringsbromsens spak är helt släppt. Står bilen i lutning kan det vara bra att stoppa in nåt vid framhjulen så inte bilen kan rulla.

Det finns olika modeller av bakre ok, men det är samma princip när det gäller parkeringsbromsen. Du ser en vajer som slutar i en oval hävarm där det även sitter en fjäder. Detta är parkeringsbromsens hävarm och den kan man greppa med en stor polygrip och vrida medsols på vänster bakhjul och tvärtom på höger för att prova om bromsen tar. Mellan hävarmen och oket är det en luftspalt där smuts lätt fastnar. Det är i det luftgapet jag drar nylontråden tills jag känner att jag nått axeln i centrum. Försök göra detta från alla vinklar och spruta till slut silikonsprej och börja motionera hävarmen. Prova även att vrida den max åt motsatt håll så du är säker på att fjädern orkar dra tillbaka hävarmen till nolläget, dvs det läge som självjusteringen greppar om vid. Vrid en massa gånger, kanske rentav 100 tills du verkligen känner att det är klar skillnad före och efter.

Jag använder helst silikonsprej då det inte påverkar gummipackningar, du kan även använda 5-56 och dylikt , men det finns en risk att den oljan kan påverka gummit i packningen. Avsluta i vilket fall med lite silikonfett som skydd, spruta in lite i luftspalten och dra in det till axeln med nylontråd.

När du är klar (med bägge sidorna) så gäller det att motionera parkeringsbromsens spak ordentligt, dvs dra till max och släpp tillbaka helt c 20 ggr. Om du har lyckats bör du redan efter ett par gånger känna att spaken tar längre och längre ned, inte helt slapp de första hacken.

Då funkar självjusteringen som den skall.

Hoppas det löser sig!
av Kimmen90
dieselputte skrev: Nej, det här bör du fixa! Har du otur så kommer verkstaden att kräva byte av bromsok när de ser att du inte är så kunnig.

Hoppas det löser sig!
Tack för du tog dig tid att förklara, det här ska jag greja :)
av BjarneJ
Ibland kan jag själv råka ut för samma problem, men jag är konsekvent och bytar de få packningar samt gummidamasken som sitter i oket. Inte svårt på något sätt. När det gäller armen till handbromsen är det välkänd att denna kostruktion kan ställa till problem. Ford har använt detta system från Sierra-modellerna och framåt och jag vet att på Sierra går det att ta loss armen och rensa/blåsa för den rost och smuts som samlas. Kan mycket väl tänka mig att det ska gå att ta loss armen även på Volvo-bilar med Fords bottenplatta utom C60, V70 där systemet är elektrisk och kräver Vida för att få in kolverna.
Använd för allt i världen inte 5-56, WD40 eller annan rostlösare på kolv eller gummidamask då denna sväller till ofantlig storlek och packningarne förstörs. Använd endast bromskolvfett.
Jag frågade min personliga tekniker hos lokala Volvo verkstaden för några år sedan och enligt honom skall det inte gå att ta isär parkeringsbromsens hävarm. Jag har iaf aldrig provat att ta bort den och ser heller inget behov när min rengöring/smörjning varje vår/höst ger fullt fungerande parkeringsbroms.

Om någon kan bekräfta att hävarmen går att ta bort vore det toppen, min personlige mek kan ju ha fel.

Detta fett använder jag för att smörja damaskerna http://www.ate-info.de/de/products/data ... te-180-ml/ + ett munstycke till patronspruta typ denna http://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp- ... ke-p280125 så kommer man in bra under damasken. (Samma gänga som tubens kork.)

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]