Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uthl
Jag har hitta en V70 2,5FT Summum MY09 manuell som gått 6400mil som jag är intresserad av att köpa.

Jag provkört den och tycker att den går lite ryckigt ibland, man hör att motorn inte verkar gå helt rent alltid.
Är detta något jag skall oroa mig för eller är det något som det bara är med denna motor.
Bilen har alltid körts på bensin enligt ägaren.

Jag ser också att det finns vit gegga i locket till oljepåfyllningen. Det är väl detta som kallas kallslam?
Till saken hör att bilen har stått i stort sett oanvänd utomhus sedan i november förra året.

Är det något man skall göra något åt eller be att få avdrag på priset för?

Tycker också att växelspaken känns sladdrig. Jag har aldrig kört en V70 manuell tidigare (bara automatare). Skall den vara så eller kan detta vara tecken på att något inte är som det skall?

Tacksam om någon har några idéer om detta och kan råda mig.
av S6024t
vit gegga under oljelocket,är helt normalt,hur länge körde du den ,kanske var etanol i tanken åndå..."sladdrig" växelspak kan jag inte svara på,men tycker att inget ska vara slitet på så få mil..köpte själv en S80-09 FT AUT i helgen 10 000 mil tycker bilen kanns som ny o ser ny ut
av V70ägare
vit gegga KAN också bero på att motorn tar in vatten. alltså att kylarvatten läcker ut i motorn. Nu kan det i detta fall bero på att.det bildats fukt pga att den stått ute.
En bil som körs regelbundet ska inte ha gegga på undersida locket.
av uthl
Tack för svaren ang den via geggan.
Kan den vita geggan försvinna när vi börjar använda den regelbundet om det är så att fukten har bildats pga att bilen inte körts över vintern?
Eller måste man byta olja för att den skall försvinna eller vad skall man göra?
Ber om ursäkt för de många frågorna, är tyvärr inte så insatt i modernare bilar.

Vad jag menar med den sladdriga växelspaken är att det inte känns som att det är distinkta lägen för de olika växlarna. När en växel ligger i, kan man vicka på växelspaken någon cm åt alla håll innan mekanismen följer med. Jag hade förväntat mig att det skulle vara lite mer direkt koppling mellan själva spaken och mekaniken.

Ang att motorn går ojämnt, så kan jag kanske förtydliga även detta.
Om man gasar "lite för mycket", alltså mer än vad den orkar accelerera, runt 2000 varv så känns det som att det rycker till lite ibland, som att det går något ojämnt ett ögonblick. Verkar inte hända om man gasar mer försiktigt. Är detta normalt eller något man skall se upp med?

Normalt borde det ju inte vara några problem, bilen är fullservad på Bilia och har ju inte gått långt.
av Rådlös
Om du har "kallslam" alltså kondensvatten i oljan, så bör du köra motorn ordentligt genomvarm. Ordentligt betyder i ett sådant här fall en mindre långfärd på en eller ett par timmar eller så. Då blir oljan så genomvarm att vattnet kokar bort. Beroende på luftfuktighet och utomhustemperatur bildas det visserligen nytt kondensvatten mer eller mindre hela tiden, men rejäla uppvärmande långfärder håller efter detta fenomenet. Även bruk av motorvärmare hjälper dig att motverka kallslam. Det måste inte var minusgrader för att man skall använda motorvärmaren. Och motorvärmare har du alltid i en FT. (Se till att kabeln följer med vid ett köp)
Ryckningarna är svåra att uttala sig om. Man måste nästan känna dom själv. Står bilen hos någon auktoriserad bilhandlare? Kan du få med dig någon bilhandlare eller verkmästare på en testrunda så att du får deras utlåtande? Det skulle vara intressant att veta hur bilen går på enbart E85.
Användarvisningsbild
av Sceptic
uthl skrev: Ang att motorn går ojämnt, så kan jag kanske förtydliga även detta.
Om man gasar "lite för mycket", alltså mer än vad den orkar accelerera, runt 2000 varv så känns det som att det rycker till lite ibland, som att det går något ojämnt ett ögonblick. Verkar inte hända om man gasar mer försiktigt. Är detta normalt eller något man skall se upp med?

Normalt borde det ju inte vara några problem, bilen är fullservad på Bilia och har ju inte gått långt.
Oavsett om det är etanol eller bensin i tanken ska den inte rycka, det gör i alla fall inte vår 2.5FT-11. Hur mycket är "lite för mycket"? När jag accelererar ordentligt med vår automat är den uppe på 5000 varv :D
av uthl
Sceptic skrev: Oavsett om det är etanol eller bensin i tanken ska den inte rycka, det gör i alla fall inte vår 2.5FT-11. Hur mycket är "lite för mycket"? När jag accelererar ordentligt med vår automat är den uppe på 5000 varv :D
Bilen köps eventuellt privat, särför är det ju extra viktigt att jag inte köper den med några (åtminstone nu) kända fel. Det blir ju liksom inga garantier.

Vad jag menar med att gasa "lite för mycket" är att jag gasat så mycket så att motorn inte omedelbart orkar öka varvtalet. Det handlar alltså inte alls om att göra en fullgasacceleration utan att försöka accelerera lite mer än att motorn orkar öka varvtalet omedelbart. Någonstans vid 2000-2500 varv känner jag ibland att det hackar till lite trots att jag har jämn gas hela tiden. Bilen accelererar hela tiden. Bilen har manuell låda, så den växel jag har i är ju den som bilen tvingas köra med. Om jag skulle vilja accelerera snabbare skulle jag växla ner först, men om jag alltså inte gör det händer detta.

Jag vet inte riktigt om jag lyckas förmedla vad jag menar.
av Rådlös
Jag vet inte hur mycket bäring det finns i hypotesen, men det har framförts här på forumet att det är AC'n som kopplar ur och in. Det skulle alltså kännas som små ryckningar. Stäng av AC'n och pröva om ryckningarna finns kvar.
Men glöm inte att sätta på den igen när du har testat klart. Den mår bäst av att vara i drift. Men det är en längre och annan historia.
av Lövet
Provkör en bil till och jämför. Detta är en av de mest sålda bilarna i Sverige, det finns ingen anledning att köpa en som eventuellt är trasig.
av uthl
Tack för era svar. Det är ju helt rätt tänkt, varför köpa den om det finns risk att det är något fel... Det blir inte den här bilen, får leta vidare.

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]