Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrHook
Är det läge att byta torkfilter om man byter en väldigt illa låtande ac-kompressor?

Har läst att det inte är någon vidare idé att försöka sig på att byta lager och chimsa en illa låtande ac-kompressor och att när den skärihop kan det få ödestigande konsekvenser.

Någon som har en bra ide om vad man ska passa på att göra när jag ändå byter ac-kompressorn.
mrHook skrev:om AC-kompressorn endast låter illa när kopplingen slår till, kan det då vara så att det är chimsning som behövs eller kan det vara lager likså?
Om det låter illa endast när kopplingen slår till så börjar nog lagren i kompressorn bli dåliga. Tveksam till att man byter lagren i kompressorn. I kopplingen går det dock att byta lager.
SubMarine skrev:Tyckte det lät rätt illa på filmen även utan att kopplingen dragit så det skulle kunna vara lagret i kopplingen som är kasst.
Ska lyfta remmen på Söndag och känna om lagret till kopplingen glappar. då kan det vara värt att skaffa en ny koppling. återkommer hur det artar sig.
Jo de som haft bilen innan har inte brytt sig om att sköta om saker som slits.
av m2c
Ska du göra bytet själv så kan det vara värt att notera att du måste vakumsuga direkt efter filtret är monterat. För det förstörs (mättas av fukt) på bara några minuter om det exponeras för "vanlig" luft. Så det är bättre att låta den som ska fylla på acn byta filter samtidigt.
m2c skrev:Ska du göra bytet själv så kan det vara värt att notera att du måste vakumsuga direkt efter filtret är monterat. För det förstörs (mättas av fukt) på bara några minuter om det exponeras för "vanlig" luft. Så det är bättre att låta den som ska fylla på acn byta filter samtidigt.
tack det var värt att veta!
m2c skrev:Ska du göra bytet själv så kan det vara värt att notera att du måste vakumsuga direkt efter filtret är monterat. För det förstörs (mättas av fukt) på bara några minuter om det exponeras för "vanlig" luft. Så det är bättre att låta den som ska fylla på acn byta filter samtidigt.
Snackade med kylfirman som vakumsög, provtryckte och fyllde mitt system efter att jag bytt lagret till magnetkopplingen angående det där med torkfiltret. Enligt dem så var det inga problem så länge man inte lät filtret vara öppet under en längre tid. Om man monterade dit slangarna på filtret så att inte ny fukt kunde tränga in vad det lungt. Bokade tid så de fyllde systemet dagen efter torkfiltret monterades.
Köpråd S60

Servar du själv, eller alltid verkstad??? Olj[…]

På min V60 2019 funkade det exemplariskt, me[…]

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]