Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet inte exakt vad du menar med säljaren, han jag gjorde affären med då jag köpte bilen på Volvo i s-vall jobbar inte kvar. Bilen blev bärgad till närmaste Volvo verkstad på bultgatan i S-vall, mittemot där de säljer nybilar och där jag köpte bilen ( den var då ett demoex och 5mån gammal )
Med säljaren menade jag bilfirman såsom juridisk person. Ursäkta otydligheten.

Då hoppas jag för din skull att verkstaden på något sätt tillhör bilfirman du köpte bilen av. Annars blir det besvärligt att göra anspråk mot säljaren(=bilfirman) med stöd av konsumentköplagen. (När det gäller just detta fel, det vill säga.)
jag skulle bli oerhört imponerad om du lyckades visa på ursprungsfel på startmotorn efter mer än två års bruk.
KKL kan du mao glömma för tillfället.
Vill man ha mer än två års garanti föreslår jag att man vänder sig till en annan biltillverkare.
Det finns ju gott om sådana, som erbjuder upp till 10 års garanti, nuförtiden.
På 80-talet fick man oftast nöja sig med 1-års nybilgaranti. Det var tider det :mrgreen:
Du gör klokast i att bortse helt ifrån föregående inlägg då det innehåller så mycket vilseledning att jag inte tänker gå i försvar. Tvivlar du på vem du ska lita på och inte orkar forska mer själv så kontakta din kommunala konsumentvägledare http://www.sundsvall.se/omsorg-och-hjal ... agledning/. Garanti har absolut INGET att göra med reklamationsrätt och KKL att göra.
Tyvärr attraherar bilbranschen enormt många skojare och fula figurer. En del av dom visar sig även som nättroll på forum som jagrullar... Håll dig kritisk och tänk själv.
för kännedom. KKL gäller endast ursprungliga fel.
Ingen har, så vitt jag vet, påstått att KKL och garanti har något med varandra att göra.
En produktgaranti är ett mycket omfattande åtagande och något betydligt handfastare att luta sig emot.
Att försöka driva detta ärende genom ARN eller civilrättslig stämning är meningslöst.
Enligt meken som ringde mig igår hade de tagit det direkt på reklamation utan krusiduller om jag hade varit första ägaren så nog gäller reklamationsrätten enligt honom iaf. Nu var det dok inga chefer på plats igår så jag skulle återkomma idag så får vi se var det slutar.
Droopy skrev:Enligt meken som ringde mig igår hade de tagit det direkt på reklamation utan krusiduller om jag hade varit första ägaren så nog gäller reklamationsrätten enligt honom iaf. Nu var det dok inga chefer på plats igår så jag skulle återkomma idag så får vi se var det slutar.
Låter som att han menade (och därför borde ha använt) ordet garanti. Att röra ihop begreppen görs ofta avsiktligt för att lura kunder eller dölja sin egen okunskap.
Garanti ställs av företag i alla branscher för att framstå som generösa. En ur samma perspektiv positiv sidoeffekt är kunskap och kännedom om skydd och rättigheter för kund- och konsumenter hålls tillbaka. Flera länder har på många områden lagar och regler som är ger starkare skydd än ställda garantier och gör därmed dessa helt irrelevanta (ur kundperspektiv, företagen är självklart av motsatt uppfattning).
Nä, han menade reklamation, nu är bilen hämtad iaf, jag hävdade reklamation men pga att jag inte var förste ägaren så gick det tydligen inte enligt verkmästaren, hade jag varit det skulle det inte ha varit några problem. Volvo gick dok med på att betala 60% ( ren goodwill enligt verkaren ) efter lite snack kom vi fram till att volvo tog 60, ÅF 20 och jag 20, fair deal tyckte jag och körde på det.

I mekens system kom reklamation upp per automatik men på min var det suddad pga att jag inte var förste ägaren, och att reklamera enligt KKL är aldrig något problem enligt verkmästaren, man har i princip 3års gar.

Sedan så nämde han att delar som byts på 100% goodwill inte har någon gar, så i mitt fall om v<olvo stått för hela kostnaden så hade jag inte haft någon garanti på startmotorn. nu då jag själv stod för 20% så är det plötsligt 3års gar på delen.....?? snurrigt värre och kan det verkligen stämma, vi har väl några Volvo anställda här och inom koncernen borde ju vilkoren vara desamma.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]