Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Hej vad tror ni skillnad i bränsleförbrukning på dessa bilar.Diesel årskatt 4880kr.Jag kör ca 1700mil per år.Är det värt att köpa diesel.Båda är aut.
Användarvisningsbild
av milktrucker
bättre o bättre......beror på behov.
motorerna är likvärdiga i körbarhet och acceleration. D5 med automat går inte speciellt billigt.

2.5T skulle jag tro klarar sig kring litern i blandad. och kring 0,8-0,85 på landsväg.
D5 bör hamna strax under XC70 D5, dvs kring 0,6 på landsväg, och kring 0,75 i blandad.

även om 2.5T skulle vara mer fördelaktig ekonomiskt så är 2.5T aningen mer problemförföljd.

men generellt: kör du med tunga släp, välj D5.
av Malmstroem
Skulle tro att du tittar på 185 hkr D5 och 210 hkr 2,5T. Det plus att bensinaren är betydligt mer varvvillig...

Det är i mitt tycke hyfsat stor skillnad på prestanda. 2,5T gör väl 0-100 km/h på 7,7 sekunder. D5 på närmare 9. Om det sedan behövs är en annan sak.

För mig hade det berott på vad de kostade. Jag vill minnas att de var relativt lika i pris som nya. Om jag kunde få bensinaren billigare skulle jag nog titta på den -- men då trivs jag bättre med bensin, även om jag kör diesel nu.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Malmstroem skrev:Skulle tro att du tittar på 185 hkr D5 och 210 hkr 2,5T. Det plus att bensinaren är betydligt mer varvvillig...

Det är i mitt tycke hyfsat stor skillnad på prestanda. 2,5T gör väl 0-100 km/h på 7,7 sekunder. D5 på närmare 9. Om det sedan behövs är en annan sak.

För mig hade det berott på vad de kostade. Jag vill minnas att de var relativt lika i pris som nya. Om jag kunde få bensinaren billigare skulle jag nog titta på den -- men då trivs jag bättre med bensin, även om jag kör diesel nu.
skiljer ca 1 sekund, det är marginellt liten skillnad.
av valln
Årsskatten på en 2.5T automat är 2800 kronor.

Att bensinmotorn 2.5T skulle vara mera problemfylld har jag svårt att tro på.
av JohnB
Min S80 kräver försiktig gasfot för att snitta litern vid blandad körning. Kör man mest E4/landsväg går det hålla 0.85 utan problem. Även fast både 2.5T och D5 är urstarka motorer och drar friskt nästan från envisas automaten med att växla ned vid minsta gaspådrag och lägger inte i högsta växeln förrän det går minst 80. Nu är det ju lite lägre utväxling på bilar med manuell låda men den 2.4T jag hade klarade från 30-230 på högsta växeln utan att bråka :D . Jag skulle ha köpt en diesel då den är mindre känslig gällande förbrukningen. En 2.5T kan snitta från litern till oändlighet medan en D5 troligen ger sig någonstans kring litern oavsett hur du kör. Jag har ingen aning vad skatten är på en D5 men på min S80 AWD är den 3000 så det kan inte skilja så mycket.

/John
av Malmstroem
milktrucker skrev:skiljer ca 1 sekund, det är marginellt liten skillnad.
Med andra ord som skillnaden mellan en D4 och en D5. Marginellt för dig, klart märkbart för mig.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Malmstroem skrev:
milktrucker skrev:skiljer ca 1 sekund, det är marginellt liten skillnad.
Med andra ord som skillnaden mellan en D4 och en D5. Marginellt för dig, klart märkbart för mig.
beror på att jag är van vid en 0-80 acceleration på strax över 30 sekunder.....då upplevs alla personbilar som raketer med marginell skillnad.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]