Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Jag har en bekant, som har en bekant, som beställt en ny V60 D4AWD. Han hävdar att AWD nu är omgjord så att den driver på alla fyra från start för att komma igång och sedan släpper bakhjulen tills dess att de behöver kopplas in. Är det någon som vet om detta stämmer? Man har s.a.s. vänt på förloppet.
av KarlE
Jag har en S60 T6 AWD R-design Polestar 2014 med 19' Ixion och jag kan meddela att jag är väldigt nöjd med fyrhjulsdriften. Jag bor i Latinamerika så jag har endast provat på sommarväglag. AWD drar direkt och fungerar fantastiskt om jag jämför med min förra S60 T4 2011. Det blir en hel del hårdkörning och rivstarter i rödljusen. Inget däckskrik och greppar direkt även om det är ojämnt och grusigt. Den negativa kritik som framförts i forumet delar jag inte. Men som sagt, på sommarväglag.
av Exquattro
Det verkar vara en fin kärra du har Karl. Skulle nästan vara spännande med en bild i skön latinamerikansk miljö :wink: Jag tror dock setupen skiljer en del mellan våra vanliga och din bil. Jag är inte alls nöjd med just AWD jämfört med tidigare bilar jag haft, dock är bilen jättebra på andra sätt. Min var dock en tidig utgåva av MY13 men det är ju inte bara jag som haft synpunkter. Det var därför jag frågade, kanske har det blivit förbättrat nu.?
Användarvisningsbild
av hakank
Det har nog skett en del på de nyare Haldexfemmorna. Ny pump och mjukvara. Det jag hann prova med min innan våren kom gav bara positiva vibbar. Inget att klaga på alls.
Användarvisningsbild
av torwald
Tittar själv på en V60 D4 AWD MY15. Vad är det som inte varit bra tidigare? (har bara erfarenhet av XC60 AWD MY11 som jag gillar)
Användarvisningsbild
av torwald
hakank skrev:Om du orkar:-) : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Men den skapades då Haldex 5 introdicerades. Och jag tror att det skilljer sig en hel del sedan dess.
Tack! Det fanns mycket info där :) Lite svår överskådlig, men skall läsa lite i den till kvällen. Vad är den allmänna uppfattningen om AWD i MY15? Är det fortfarande Haldex gen 5?
av Exquattro
Det är fortfarande ver. 5 men förhoppningsvis förbättrad. Volvo och/eller Haldex har förhoppningsvis sugit åt sig av kritiken och gjort den bättre. Det verkar ju så åtminstone på hakank's inlägg. Jag lovar, om man är van vid riktig fyrhjulsdrift och lite kritisk, känner man bristerna i MY13 som jag har.
Användarvisningsbild
av hakank
Har inte hört att det är nån Gen 6 på g iaf :-). Och som sagt. Jag tyckte min Haldex 5 funkade ypperligt. Detta är med den ej uppdataterade Haldex 5 mot fyran: http://www.teknikensvarld.se/2013/06/10 ... -haldex-4/
En del i tråden du fick tidigare här på forumet ansåg dock inte att den speglade verkligheten. Vet inte vad jag skall säga om det riktigt. Denna jämför också den ej uppdaterade Haldex 5 med fyran:
Och lite intressant läsning om olika fyrhjulsdriftlösningar i allmänhet: http://forums.swedespeed.com/showthread ... ated-equal
Användarvisningsbild
av torwald
Tack skall du ha! Känner mig inte så stressad över att Haldex gen 5 är kanske lite långsammare, eventuellt, än gen 4. För det är väl samma i en V60 AWD?

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]