Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swedbank
tja ska ev. köpa en 855a som de inte sitter nå EGR rör på.

Han som säljer bilen, prata på att de är ett rör de sitter 2 klockor på, som ska återleda avgaser.

Jag sitter nu å kollar på EGR-rör , men dom jag ser sitter de inte 2 klockor på.

som t.ex denna: http://www.laga.se/visa-produkt?Part=C-L298789

jag ser inga klockor. Eller är det fel? om det är fel. Kan någon hjälpa mig plocka fram det rätta?

är en 170 hk'are. 96a
av bmwslangen
Du är det nog samma motor som jag har - är det B5254S motorn du syftar på?

Har själv en 855 -96 med B5254S-motorn med Motronic 4.4 styrsystemet.
Denna motor har inte någon EGR, iallafall inte på svenska 850/855 96'or mig veterligen.
av bmwslangen
Tog mig en snabb titt i VADIS.

På äldre 850 med LH-Jetronic 2.3 styrsystem verkar det alltid ha suttit EGR-system.

Men när man bytte till Motronic 4.4 (vilket verkar ha skett med 96 års modeller här i Sverige) verkar man ha tagit bort EGR-systemet. I reservdelskatalogen visas dock alla varianter som fanns (även utanför Sverige) och där visas insug för EGR och utan EGR för en 855 '96 Motronic 4.4 B5254S - men det går inte att tolka vilka options/marknader eller brytdatum som avgör vilket diagram man ska använda.

Insugen verkar dock vara lite annorlunda om man har EGR eller inte. På de med EGR finns det en öppning i insuget vid sidan av gasspjället (närmast grenrören) - den finns inte på icke-EGR insuget. På de med EGR finns dessutom en kupolformad vakuumtank som inte finns på icke-EGR.

Ska ta mig en titt på hur det ser ut på min.
av swedbank
bmwslangen skrev:Tog mig en snabb titt i VADIS.

På äldre 850 med LH-Jetronic 2.3 styrsystem verkar det alltid ha suttit EGR-system.

Men när man bytte till Motronic 4.4 (vilket verkar ha skett med 96 års modeller här i Sverige) verkar man ha tagit bort EGR-systemet. I reservdelskatalogen visas dock alla varianter som fanns (även utanför Sverige) och där visas insug för EGR och utan EGR för en 855 '96 Motronic 4.4 B5254S - men det går inte att tolka vilka options/marknader eller brytdatum som avgör vilket diagram man ska använda.

Insugen verkar dock vara lite annorlunda om man har EGR eller inte. På de med EGR finns det en öppning i insuget vid sidan av gasspjället (närmast grenrören) - den finns inte på icke-EGR insuget. På de med EGR finns dessutom en kupolformad vakuumtank som inte finns på icke-EGR.

Ska ta mig en titt på hur det ser ut på min.
aahaa tack! var iväg å tittade på bilen nu.. Verkade som röret är kvar. Men ventilen är borta.
av swedbank
bmwslangen skrev:Blev en ganska rörig beskrivning ser jag nu :-)

Här är en ganska bra bild (den andra uppifrån) över hur det ser ut där röret är draget till den vakuumstyrda ventilen som i sin tur leder avgaserna direkt in bakom gasspjället.
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... n_egr.html
tacktack!!:)

nu ser jag den lila sladden.. Den satt lös i denna bil ja kika på.. Har du möjlighet att kolla vart den går?

För denna börja vid kylaren, sen hängde den lös. Antar att de är t egr eller är det till nån annat? Vore tacksam om du har tid å titta!:):)
av bmwslangen
Har inte EGR på min 855 -96, så den fungerar inte såvärst bra som referens. Så jag kan inte kolla upp det åt dig. Har du några bilder på hur det ser ut? Alltid enklare att förstå hur det ser ut hos andra med bilder.

Det finns dock ett lila plaströr som är till för den sekundära luftpumpen, det kanske är det lila plaströret du ser?
Den går från en solenoid som sitter längst fram (se bild nedan - det är solenoiden bredvid det inringade kylfläktsreläet jag syftar på) och går sedan bak till grenröret till en vakuumstyrd ventil. Denna vakuumstyrda ventil har sedan en grov gummislang som är direkt kopplad till luftpumpen. Många förväxlar denna vakuumstyrda sekundärluftventil med en EGR-ventil.

Bild
av swedbank
bmwslangen skrev:Har inte EGR på min 855 -96, så den fungerar inte såvärst bra som referens. Så jag kan inte kolla upp det åt dig. Har du några bilder på hur det ser ut? Alltid enklare att förstå hur det ser ut hos andra med bilder.

Det finns dock ett lila plaströr som är till för den sekundära luftpumpen, det kanske är det lila plaströret du ser?
Den går från en solenoid som sitter längst fram (se bild nedan - det är solenoiden bredvid det inringade kylfläktsreläet jag syftar på) och går sedan bak till grenröret till en vakuumstyrd ventil. Denna vakuumstyrda ventil har sedan en grov gummislang som är direkt kopplad till luftpumpen. Många förväxlar denna vakuumstyrda sekundärluftventil med en EGR-ventil.

Bild
tack!! men tyvärr var de inte de jag såg:(

Det var en sånhär jag såg, sladd eller slang, tänkte aldrig påt..
Bild

Den gick ut från kylaren , å sträckte sig till säkringdosan ungefär. Tänkte aldrig på om den var avklippt.
Vet ej om min dator e dum å vägrar visa min bild, eller om jag gjort fel. här är extern bild.
http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=2273

har tyvärr ingen bild på motorn idag när jag somsagt inte äger bilen.. Fixar bild om jag isf köper den!=)

Ska ifs upp å kolla på bilen t helgen igen, och då ev köpa. Ska då fråga säljaren vad den går till.
av bmwslangen
Precis, vi pratar om samma sak. Vad är det som inte stämmer överens i min bild då?

Min bild var ju inte så tydlig - knappt man ser den lila vakuumslangen. Ska ta lite tydligare bilder senare ikväll.
av bmwslangen
Eftersom jag ändåså var ute på Returbilen idag så passade jag på att ta några bilder för att hålla isär och reda ut det här hur EGR och sekundära luftpumpen är dragna.

Låt oss börja med en översiktsbild där man ser båda systemen tydligt.
Blå pil visar hur luften kommer från luftpumpen via gummislangen och fram till en vakuumstyrd ventil som öppnas och gör att frisk luft pumpas in i avgaserna. Notera riktningen, luften injiceras in i avgaserna.
Röd pil visar hur avgaserna leds tillbaka (via en vakuumstyrd ventil som man inte kan se här) och hamnar precis bakom gasspjället. Notera riktningen, luften hämtas ifrån avgaserna.

Bild

Här är samma bild som ovan, fast från en annan vinkel där man ser vissa detaljer lite tydligare.
Ventilen som den blåa pilen går in i kontrollerar alltså när friskluft PUMPAS IN i avgaserna och är en del av det så kallade sekundära luftsystemet. Den här ventilen tror alla är EGR-ventilen, men det är alltså helt fel. Även många demonteringsfirmor har felaktigt denna ventil listad som EGR-ventil.

Bild

Exakt hur den friska luften går in i cylindertoppen verkar variera något. I nedanstående exempel så går luften in via ett rör mellan tredje och fjärde tändstiftshål. I samma bild kan man även skymta EGR-röret (röd pil).

Bild

Även ventilen som styr friskluften för det sekundära luftsystemet kan vara olika. Oftast så sitter den vakuumstyrda ventilen (och gissningsvis en backventil) i samma enhet som på bilden ovan.

Fast på vissa verkar det sitta endast en backventil närmast toppen
Bild

Och sedan sitter den faktiska vakuumstyrda ventilen på sidan vid kamaxelsensorn.
Bild
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]