Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan har problem med min 850 T5-R och har slut på idéer.

968 gröna spridare
3" lmm
3" gasspjäll
19T
Bosch 040 pump i tank.
3" downpipe
50mm intercooler
Do88 tryckrör, slangar, rör
Anpassat chipp, mekanisk laddtrycksstyrning på 1,4 bar laddtryck.

Kan börja med att bilen små rycker/hugger när man trycker ner gaspedelan och laddtrycket börjar närma sig 1,4 bar (hör ett svagt ljud från luftfiltret när detta händer) I somras när jag körde med magnetventil och plocka av elkontakten till den. Laddade den 0,9bar i GLT och gick då jättebra. Kunde ge full gas och fick ett någorlunda stabilt laddtryck. Sätter i elkontakten igen, så går motorn som innan, ryckigt/hugger lite svagt vid högre laddtryck.

Kör nu med mekanisk laddtryck, modifierad wastegate och pysventil. Styrenhet och wastegate/pysventil är testade på en annan bil med liknande setup hos en trimmfirma (dock har dem inte haft tillgång till min bil). Bor ca 4-5 timmar från dem.

Fick tips av dem att jag skulle kolla efter läckage, nu i vintras provtryckte jag efter turbon och märkte att min nya intercooler läckte, skönt tänkte jag men nu när bilen ställdes på och fick provköra så är det fortfarande samma som innan, kanske lite svagare symtom, har ryckt ut styrenheten så den har nollats nu när intercoolern är hel.

Någon som har ideer/tips?
Tänddelar är nytt

Ska pröva montera min forde dumpventil på turbon igen, om det är orginal dumpen som inte klarar av 1,4bar, fastän den är ny..
Senast redigerad av 1 coffemannen, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
För att ha intresse och mycket pengar så verkar du ha väldigt lite koll på vad du egentligen har under huven.
19T är bra, men 1,4 bar i en 19T om den är omodifierad är lite som att balansera på ett problem. 968 också bra, men 1,4 bar på dom likaså är att bottna på sakerna. Laddtrycksstyrningen, tja det är tydligen lite blandat och gett?
Du har sett över tänddelar men tydligen inte följt med och uppdaterat dessa, orginalstift gillar inte 1,4 bar. Orginaltändspole är trevligt men likaså är inte den gnistan avsedd för det dubbla laddtrycket och lite till. Tändkablarna uppskattar inte heller dom att få bli pressade rejält.
Vill du med säkerhet bli av med problemen så blir det till att uppdatera allt till den nivå du vill ladda på.
Förvisso är det säkerligen nåt litet nu som klagar i laddtrycksstyrningen, men så fort du får ordning på det så kommer nästa grej tycka att den lidit färdigt. Så uppdatera allt är rådet.
Jag förutsätter att du redan har andra vevstakar i motorn så inte en stake har börjat röra sej, även det kan ge små påverkningar som påminner om misständningar. Det borde däremot inte bli bättre av att riva bort magnetventilens funktion.
Testa att sänka laddtrycket. Som pettson skriver så ligger nog problemet på dina tänddelar. Kör på den säkra sidan istället för att ligga på max.

Ja är inte dina vevstakar bytta så lägg nästa lön på det innan det är för sent.
NGK Iridium BKR7EIX sitter i, tändkablar nytt, tändspole från MDS.

Ska höra med trimfirman så dem får kolla upp alla värde, motor går nog för fett.
AFR-värdet från bredbandslambdan var nere på 10 AFR när jag bara ladda 0,9 och då gick motor hur bra som helst på höga varv och full gas, men alldeles för fett. Och det blir kanske inte blir bättre av att ladda 1,4 bar på ca 0,7 Lambda, att det är det som ger dem här smårycken...
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]