Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brickprophet
Hej.

Jag har funderingar på att eventuellt chiptrimma våran volvo v70 140hk -03

Ni proffs här, är det något speciellt man ska tänka på innan man bestämmer sig för att göra detta?
Slits motorn extra? Behöver man förstärka motorn med något? Annan olja, Eller andra mer slittåliga delar?

Jag har tänkt att använda mig av BSR.
Gör det stor skillnad från orginal till steg 2, enligt bsr ska de vara 188hk istället för 140hk, för mig låter de som en stor skillnad, sen är frågan gör de ännu mer skillnad så att de är värt att köpa 2,5 avgassystemet dem erbjuder?

tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av Magnus308
Brickprophet skrev:Hej.

Jag har funderingar på att eventuellt chiptrimma våran volvo v70 140hk -03

Ni proffs här, är det något speciellt man ska tänka på innan man bestämmer sig för att göra detta?
Slits motorn extra? Behöver man förstärka motorn med något? Annan olja, Eller andra mer slittåliga delar?

Jag har tänkt att använda mig av BSR.
Gör det stor skillnad från orginal till steg 2, enligt bsr ska de vara 188hk istället för 140hk, för mig låter de som en stor skillnad, sen är frågan gör de ännu mer skillnad så att de är värt att köpa 2,5 avgassystemet dem erbjuder?

tack på förhand! :)
Avgassystemet kan du lika gärna vara utan, Du har redan samma system som sitter på T5 och det räcker nog gott och väl.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Brickprophet skrev:Har en V70 140HK utan turbo, Samma avgassystem som en Volvo V70 T5 med över 200 hästar?!
Det är samma på sugisarna, 2,4T 2,5T och T5
av Brickprophet
Ahaaaa..
Vad är det för tum på det då?
Så du menar att de räcker med endast BSR optimering?
tror du inte 2,5 avgasystemet gör någon skillnad?
om man är ute efter lite mullrigare ljud, finns det något annat att göra än att behöva byta hela systemet?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Brickprophet skrev:Ahaaaa..
Vad är det för tum på det då?
Så du menar att de räcker med endast BSR optimering?
tror du inte 2,5 avgasystemet gör någon skillnad?
om man är ute efter lite mullrigare ljud, finns det något annat att göra än att behöva byta hela systemet?
Ut och mät men det borde vara 2,5 tum på det du har
Vill du ha annat ljud får du köpa ett sportsystem.
av klacken
Någon chiptrimning är det egentligen inte utan omprogrammering,är ju en strypt 170hk som du har och då tar man bara bort strypningen i programvaran + att du får några hk extra. Jag har gjort det på min och man märker nog skillnad men är ju ingen turbo så vänta dig inget fartmonster :wink: Åk till någon handlare och provkör en 170 hk så vet du ungefär hur det blir.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Det står att V70 140hk har 147hk orginal på BRS. Så räkna bort minst 7hk, sen är bilen inte i nyskick. Men visst, 2490:- är ju inte någon jätte summa. Men jag tror inte du märker så stor skillnad. Hade du haft Turbo hade jag tyck det va värt det. Men inte med vanlig sugmotor. Tror du kommer bli besviken.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]