Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

det gula är torkfiltret till Acn och det röda är dumpen som iof sitter på turbon..

På vilket sätt är det ingen vanlig turbo du har? Den ser inte annorlunda ut på bilderna vad jag kan se.

muttern du behöver lossa för att få loss turbon från konsollen kommer du åt underifrån.
Den andra stora muttern i bakkant på grenröret är till EGR-röret och det är inte fel att lossa det röret från grenröret. Du behöver inte lossa olja och vattenanslutningar på turbon, de följer med den lilla biten du behöver få grenröret med turbon åt sidan
BlåVolvo skrev:
SA4AQS skrev:In under turbon typ trångt och jävligt, skruva bort luft slangarna så får du lite mer plats, sitter ju även rör för olja under till.
Är turbon gul eller röd ring?
Inte för att jävlig på någe vis men undrar du om det är turbo eller ett tork filter till ac´n så kanske du ska fråga någon som kan komma och visa hur sakerna sitter och fungerar.Slutar annars med en massa strul.
sudden68 skrev:
BlåVolvo skrev:
SA4AQS skrev:In under turbon typ trångt och jävligt, skruva bort luft slangarna så får du lite mer plats, sitter ju även rör för olja under till.
Är turbon gul eller röd ring?
Inte för att jävlig på någe vis men undrar du om det är turbo eller ett tork filter till ac´n så kanske du ska fråga någon som kan komma och visa hur sakerna sitter och fungerar.Slutar annars med en massa strul.
Du får gärna komma till mig i sthlm o visa! Säg en dag som passar!
jesper13 skrev:det gula är torkfiltret till Acn och det röda är dumpen som iof sitter på turbon..

På vilket sätt är det ingen vanlig turbo du har? Den ser inte annorlunda ut på bilderna vad jag kan se.

muttern du behöver lossa för att få loss turbon från konsollen kommer du åt underifrån.
Den andra stora muttern i bakkant på grenröret är till EGR-röret och det är inte fel att lossa det röret från grenröret. Du behöver inte lossa olja och vattenanslutningar på turbon, de följer med den lilla biten du behöver få grenröret med turbon åt sidan
Grymt, tack!

(Jag menar att jag har en lågtrycksturbo - som jag inte har någon aning om hur den fungerar eller ser ut kontra en vanlig, men tolkar dig som det är samma sak)
av jaka
Hej!
En turbo är bara två turbiner som snurrar och drivs avgaserna. En lågtrycksturbo är som namnet antyder en turbo som inte laddar (pressar in luft i förbränningsrummen) med lika högt tryck som en "vanlig" turbo.
...nu är det fixat!! Fan kunde ingen ha påpekat att det satt 10 muttrar till grenröret, och inte 8 som jag skrev. De 2 "extra" muttrarna satt under grenröret ihop med motorblocket. Dessa ser man knappt med blotta ögat. ..hade jag vetat det från början hade det sparat mig tid, men den som lever lär :D
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]