Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Bosa skrev:Jag började snegla mot FT-hållet när den obligatoriska 9000-milajusteringen försvann då de är ganska billiga men det är flera som lämnat in när det var obligatoriskt och där det faktiskt skedde justeringar. Fegar ur då jag kör ganska mycket och vill inte stå där när bilen rullat 20k mil med dyra reparationer, kanske inte är några som helst problem men jag vill inte chansa helt enkelt. :)

Automat eller manuell verkar spela ganska stor roll på förbrukningen, automat tillsammans med denna motor verkar vara en förbrukare av rang.
Var de här justeringarna du nämner nödvändiga pga att man kört på etanol eller gäller det även de bilar som gått på 95/98?
Användarvisningsbild
av Sceptic
Jimpen89 skrev:Det spelar ingen roll vilket bränsle du kört på, servicepunkten finns ändå förrutom på my09
Om du med "servicepunkten" menar den dyra servicen vid 9000 mil så är den borttagen. Varför fanns den inte på 09?
av Jimpen89
Jaså är den borttagen på my10 helt plötsligt? Därför att det enligt Volvo är en annan motorkonstruktion. Finns en tråd där vi försöker reda ut detta.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Jimpen89 skrev:Jaså är den borttagen på my10 helt plötsligt? Därför att det enligt Volvo är en annan motorkonstruktion. Finns en tråd där vi försöker reda ut detta.
När jag frågade (för min 11:a som gått 4000) sa de på Upplands Motor att 9000-milaservicen är borttagen. Enligt verkmästar´n jag pratade med hade problemen varit väldigt få till skillnad mot flexiFordarna och 2.0F (med Fordmotor. Flera andra verkmästare och servicekillar jag frågat säger att "var det jag skulle jag köra enbart bensin....men det är jag det" (pga att etanolen skulle kunna sätta igen spridarna), andra hävdar att både 2.5FT och 2.0F går helt utan krångel på etanol. Jag blir tokig av alla dessa motsägelsefulla uttalanden ??:-/
Användarvisningsbild
av roadside
Sceptic skrev:
Jimpen89 skrev:Jaså är den borttagen på my10 helt plötsligt? Därför att det enligt Volvo är en annan motorkonstruktion. Finns en tråd där vi försöker reda ut detta.
När jag frågade (för min 11:a som gått 4000) sa de på Upplands Motor att 9000-milaservicen är borttagen. Enligt verkmästar´n jag pratade med hade problemen varit väldigt få till skillnad mot flexiFordarna och 2.0F (med Fordmotor. Flera andra verkmästare och servicekillar jag frågat säger att "var det jag skulle jag köra enbart bensin....men det är jag det" (pga att etanolen skulle kunna sätta igen spridarna), andra hävdar att både 2.5FT och 2.0F går helt utan krångel på etanol. Jag blir tokig av alla dessa motsägelsefulla uttalanden ??:-/
Man kan nog bara testa och utvärdera själv för att få en rättvis uppfattning. Jag har suttit och kollat om man ska byta olja i atomatlådan eller inte.
Där upptäcker man ungefär samma diskussioner. 50% har en uppfattning och 50% har en annan.
Ibland är det som att svära i kyrkan om man nämner något negativt om etanol har jag märkt.
Vår 2,0f var inte helt 100% ok när jag körde etanol. Det hände att den tjuvstannade på tomgång, rycka lite då den var kall ibland, gick som på tre burkar i bland vid kallstart. Sedan fick jag en felkod/misständning på en cylinder, då började jag köra 100% bensin. Då fanns inte en tillstymmelse till ryckning eller ojämn gång. Fick även kallslam i motorn vintertid när jag körde på etanol, något som jag aldrig fått i någon motor förut.
I övrigt var det en felfri motor de 4000 mil vi körde..

Jag ska ge etanolen ett försök i vår 2,5ft och se hur den beter sig.
Användarvisningsbild
av Sceptic
roadside skrev: Fick även kallslam i motorn vintertid när jag körde på etanol, något som jag aldrig fått i någon motor förut.
Ger det här kallslammet (vet inte ens vad det är) en bestående skada eller försvinner det i och med att man byter till bensin, och är risken för kallslam enbart på vintern?
Det är nog svårt att få en rätsida på det här med etanol vs. bensin och som du säger roadside; 50% har en uppfattning och 50% har en annan :wink:
av Jimpen89
Kallslem antar jag är det där vitgula som brukar vara i locket till oljepåfyllning. Vad jag har läst mig till på forumet så beror detta på för korta körsträckor och uppkommer på alla motorer. Gör ett sök så ser du att det finns trådar om detta i alla forumsdelar. Jag har också uppfattningen att det är 50-50. Personligen har jag kört 5000mil på mestadels etanol och inte haft något nämnvärt problem. Visst har den gått lite ryckigt någon gång på vintern när den varit kall. En tank bf95 har löst problemet. Min bil har rullat 19.100 mil nu och har inte några motorproblem än så länge (peppar, peppar)
Användarvisningsbild
av Sceptic
Jimpen89 skrev:Kallslem antar jag är det där vitgula som brukar vara i locket till oljepåfyllning. Vad jag har läst mig till på forumet så beror detta på för korta körsträckor och uppkommer på alla motorer. Gör ett sök så ser du att det finns trådar om detta i alla forumsdelar. Jag har också uppfattningen att det är 50-50. Personligen har jag kört 5000mil på mestadels etanol och inte haft något nämnvärt problem. Visst har den gått lite ryckigt någon gång på vintern när den varit kall. En tank bf95 har löst problemet. Min bil har rullat 19.100 mil nu och har inte några motorproblem än så länge (peppar, peppar)
Tack. Kanske är smart att, som vissa rekommenderar, köra etanol på sommaren och bensin under kalla vintrar så slipper man ju "hattandet". Under den korta tid (köpte bilen i februari) jag kört 2.5FT har jag inte märkt någon skillnad mellan etanol och bensin.

Även om man lär sig väldigt mycket här på forumet så blir man samtidigt lite nojig av att höra om alla fel som någon haft eller som någon hört att någon annan möjligtvis kan ha haft :wink:

Tråden skulle ju handla om köpråd för 2.5FT och jag upplever den som väldigt trevlig med en stark och härligt mullrande motor :-)-) . Är man orolig över etanolens eventuella nackdelar får man väl helt enkelt köra på bensin.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Stämmer det att ventiljusteringen är borttagen även på 10`orna?
Jag har serviceavtal på min och betalar just nu jättemycket bara för att ventiljusteringen ska göras vid nästa service!

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]