Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er! Har beslutsångest som få!
Jag och sambon ska köpa ny Volvo nu i vår/sommar. Har absolut ingen panik med ett nyköp, men har börjat se oss omkring efter en ny bil. I helgen var vi in och tittade runt hos återförsäljaren och under samma förmiddag startade en kampanj på lagerbilar t.ex. V70 AWD aut. momentum med business PRO paket (Navi, taklucka mm.) lastpaket + sensus touch?, vxlpaddlar, elvärme i ruta, VOC, vinge och inkl. vinterhjul på alu & drag mm för 359tkr. bilen är nedsatt från 409tkr och när vi byggde en likadan på volvos hemsida med samma spec listade denna 429tkr. Ett fynd kan tyckas men nu till frågan:
1.Är det några stora förändringar som sker till 2015 som kan vara värd att vänta på? OBS. bilen ovan är en 163hk inte 181hk
2.drömbilen är egentligen XC70 men vad skiljer från v70 awd mer än markfrigång, större hjul och plast?
Ursäkta dumma frågor men har svårt att släppa XC70 men priset på v70:n med denna utrustning är lockande. minus med denna bil enligt mig är halvskinnstolarna som jag hört/läst spricker i skinn och sömmar, samt att jag föredrar mörkare färg på bilar. denna är silver.. Ni som köpt v70 awd istället för xc70, hur resonerade ni??
Motorn är lätt att optimera för att få ut 215hk så effekten behöver du inte tänka på. Visst en extra kostnad men det går att lösa.

V70 är som sagt är lägre, smidigare och snålare (pga lägre luftmotstånd och högre(?) utväxling) men inte riktigt lika häftig. Men om drömbilen är XC70, är det inte dumt att köpa en V70 då? Det är det där, hjärtat vs. hjärnan (och i de flesta fall plånboken)-...
Man brukar få de bästa priserna (rabatterna) nu på lagerbilar i slutet på modellåret. Av tradition brukar det dröja ett tag på det nya modellåret innan erbjudande börjar komma. Business Edition, Vinterpaket och vinterhjul som ingår. I år verkar det var väldigt få skillnader mellan årsmodellerna, olika rattknappar typ och att Sport Edition kommer att erbjudas V/XC70.
Finner du väl en bil som är specad som du vill ungefär skulle jag slagit till på en lagerbil denna gång.

Ang V70/XC70 håller jag mig till V70 då jag tycker den går bättre efter vägen, jag behöver inte markfrigången och tycker den ser "sportigare" ut. Men smaken är som..

Lycka till med bilköpet!
Fattar inte varför XC70 skulle vara drömbilen???

Man får bara halva bilen bilen lackerad, resten är bara skrovlig ABS-plast, den är långsammare i acc, lägre toppfart, sämre väghållning och högre förbrukning och mindre körkänsla än V70.

Det är ju allt vad motsatsen till till sportighet är......
En hel del att ta i beräkning nu när det är i skarven mellan en del nytt på "V70" som kan fresta:

1. Önskar man den nya DRIV-E (VEA) motorn? Om ja då kan du ej få AWD varken på V70 el XC70.

2. Vill man ha en MY15? Inte för att det verkar vara så värst mycket nytt men är ändå det "senaste" och köper du en MY14 är den redan "gammal" när du hämtar den så att säga, men med bra rabatter på MY14 lagerbilar spelar detta egentligen ingen roll så länge rabatten är tillräckligt hög för att täcka in värdeminskningen p g av årsmodell MY14 jämfört med en MY15.

3. Kan vara smart att köpa en lagerbil nu om man betänker att man (såvitt jag vet) fortfarande får med Volvo original aluminiumfälg med premium vinterdäck på köpet, samt jag har sett att man även får med fast dragkrok på köpet också.
Det är ju värt en del, skall du köpa detta senare kostar det säkerligen uppåt 20 tkr nytt.

4. Orkar man vänta till MY16 då nya "V70" kommer som tydligen skall heta V90 så får man ju en helt ny plattform/generation med säkert många läckerheter. Men, som alltid, skall man nog vara lite försiktig med första årgången av en ny modell oavsett märke så kan vara klokt vänta nåt år tills den "mognat" något.

Är man lite konservativ i sitt bilägande och ekonomisk är säkerligen en lagerbil med den motor, AWD/FWD, och utrustning man skulle vilja ha ett bra val. Köpte själv en V70 D3 MY14 lagerbil i slutet nov 2013.
Vill man ha det senaste och VEA motor (utan AWD) så ligger väl en V70 MY15 (oeller MY14 om du kan hitta nån med VEA motor) bra till. En XC70 med VEA som då blir FWD kanske inte riktigt är optimal, man köper väl en XC70 i regel med AWD (och skall man ha det i dagsläget är det den äldre 5 cyl motorn man får, D4 eller D5).

Inte helt lätta val att göra men bara du kan ju välja och göra prioriteringar. Personligen, om jag skulle ha en XC70 ville jag nog ha den nya VEA motorn i så fall men då den inte finns med AWD så skulle det falla på det, XC70 med AWD är i mina ögon det som så att säga "hör ihop". Men kör du mest landsväg och i stan lär nog en XC70 FWD med nya VEA motorn funka utmärkt.

Provkör så många V70 och XC70 med olika motoralternativ och FWD/AWD som du kommer åt, först då kan du vara mer säker vad som passar dig bäst.

Lycka till med ev bilköp.

/Bo
Wachtel skrev:Beror väl på vilka behov man har? En V70 kommer inte fram på de sämsta vägarna jag åker på regelbundet.
Jovisst, jag brötar ju runt i leran på mtt lantbruk och asar tunga släp ibland på daglig basis... då kommer XCn till sin rätt, men sportigt känns det inte,

Hade jag inte behövt detta hade jag valt en V70 AWD alla dagar i veckan.

Dessutom så känns min dubbelturbo Supra bra mycket mera sporig

Slatan åker ju inte ens XC70 själv..... :D :D :D

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]