Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startmotorn havererade på min 854 Turbo också, fast det var efter 12 år och 36000 mil, så det ansåg jag vara förlåtligt. En av de få saker som är lättare att komma åt att byta på en bil med tvärställd motor. Jag bytte den på gårdsplanen hemma den gången.
Droopy skrev:Kablaget mellan starten och batteriet hade smält ihop så det skulle bytas först innan man kunde testa att ens starta skiten, meken beställde kablage och trodde det skulle räcka att byta det. Nu fattas det ju bara att startmotorn iaf är kaputt ( vilket jag tror ) så den ochså måste tas hem och det dröjer ett par dagar till..............................................
Optimistisk mek.... Vad tror han fick kablaget att smälta då? Vore ju kul för dig om han har rätt, men hoppas inte för mycket...
Och hur bra mår ditt batteri efter detta? Några snabba djupa urladdningar verkar det ha fått. Jag skulle nog ha gjort ett kapacitetsprov (Ah och inte bara CCA) bara för att ha lite koll. Givetvis är det inte aktuellt med nytt batteri innan startmotor och övrig el är helt friskförklarad.

Jag antar att nästa gång något krånglar kommer du vara snabb med att sticka näsan under huven. :wink:
Batteriet har jag redan testat och det är finemang enligt det jag testat med, jag jobbar själv som mek och har tillgång en hel del testinstrument om man säger så.

Meken ringde idag och starten var kaputt den ochså, beställdes idag så bilen bör vara klar inom ett par dagar iaf.
Jag undrar dok fortfarande vad det var för test ÅF gjorde på batteriet förra veckan och konstaterade att jag skulle åka hem och ladda batteriet...........................då jag själv testat det dagen innan och laddat upp samma vecka.
Hmmm, men visst kunde man reklamera ursprungsfel oavsett förste ägare el ej, jag som köpare förväntar mig ju att en startmotor håller mer än 2800mil och det är väl lite det reklamationsrätten går ut på, vad jag kan förvänta mig av en viss produkts funktioner och kvalite´

Edit:Hmmm, men visst kunde man reklamera ursprungsfel oavsett förste ägare el ej, jag som köpare förväntar mig ju att en startmotor håller mer än 2800mil och det är väl lite det reklamationsrätten går ut på, vad jag kan förvänta mig av en viss produkts funktioner och kvalite´

Det hela blir ju en tolkningsfråga, men pröva går väl alltid. Kan ju inte bli mer än ett nej.
Har du bms sensor på din bil skall batteri test göras med VIDA vilket brukar ta allt emellan 30 min till 2 Tim. Då batteriets testas vid en viss temp och sen skall alla förbrukare stå på och så vidare, när testet är klart får man svar om batteriet är bra eller dåligt, och även en kod som måste bifogas på arbets ordern om batteriet skall reklameras eller bytas på garantin.
Om bilen har batt sensor el ej, har jag inge aning om, vi kan dok konstatera att det där testet inte funkade något vidare iaf, testet sa att batteriet behövde laddas trots att jag laddat det några dagar innan. Och nu när det bytt kablage och startmotor är batteriet jättebra.............
Droopy skrev:Hmmm, men visst kunde man reklamera ursprungsfel oavsett förste ägare el ej, jag som köpare förväntar mig ju att en startmotor håller mer än 2800mil och det är väl lite det reklamationsrätten går ut på, vad jag kan förvänta mig av en viss produkts funktioner och kvalite´
Har dom koll på konsumentköplagen? Som konsument har du ju alltid rätt att reklamera upp till 3 år efter inköp hos (professionell) säljare oavsett vad produkten levt för liv innan den såldes. Om jag minns rätt när det gäller ursprungsfel så ligger bevisbördan på säljaren de första 6 månaderna därefter på köparen. Det ska även vara ett "väsentligt fel" men det råder det knappast tvekan om i ditt fall. Vidare har säljaren rätt att försöka avhjälpa felet (utan kostnad) 2ggr om det återkommer en tredje gång har köparen rätt att häva köpet.
Kolla liknande fall på exv ARN vid behov. Lär finnas mycket att hämta från jagrullar-sökningar.
Reklamation är något som är tillämpbart inom 3 år, om Volvo eller Kungen ägt bilen spelar ingen roll
Om man kan göra troligt med tanke på bilens ålder, miltal, skick och pris vid köptillfället att felet inte är att betrakta som "normalt" så gäller reklamationsrätten
Så frågan är om du köpt en bil till ett marknadsmässigt pris, utan förbehåll från säljaren, i normalskick
Om du gjort det så är det inte ett normalt fel att startmotorn brinner upp efter 2 år, en startmotor är en komponent som ska hålla länge i en bil
Det vore skillnad om det vore brombackarna eller däcken

Stå på dig - reklamera skriftligt, anför ovanstående, att startmotorn är en komponent som förväntas hålla längre - be om skriftligt svar

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]