Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Tänkte byta bakfjädrar i min V70 2.5 SE -98 då bilen börjar närma sig 36 000 mil och börjar bli lite vissen i baken...
Någon som har erfarenhet av Biltemas bakfjädrar?

Står att de ska vara "förstärkta", upplevs de som detta?
Verkar de ge ungefär samma höjd som ett par nya standard (finns bara en sort på Biltema) från Volvo efter bytet, eller blir de lägre/högre?

Lugn, lugn - det är på gång att även byta stötdämparna också. Jag vet att både dämpare och fjädrar bör bytas samtidigt, men nu gällde frågan fjädrarna - inte dämparna...

// Andazon
Har monterat Biltema förstärkta fjädrar på min V70 2,4D -07 då jag drar husvagn och de fungerar perfekt.
Monterade dyrare fjädrar på min gamla 745:a och min 850 och på de milen/åren jag körde med de bilarna så kan jag inte säga att jag har märkt någon större skillnad jämfört med de Biltema fjädrarna som jag har monterat på min bil nu.
Svar på dina frågor: Nej, bilen blir inte högre eller lägre. Progressiva eller förstärkta fjädrar blir hårdare ju mer du lastar.
Hej Andazon!

Jag har förstärkta fjädrar från biltema på min V70 GLT-98.
Dem upplevs hårdare än original. Drar husvagn med min kärra
och det fungerar utmärkt. Bra alternativ istället för nivåmat som
kostar skjortan,då standard fjädringen inte duger till för tyngre
grejer där bak.
Bilen blir kanske lite högre men inte är det mycket. Förmodligen får bilen
sin "rätta" höjd då dem gamla fjädrarna knappast håller rätt höjd. Om
du förstår vad jag menar. Jag bytte inte stötdämpare då mina såg/kändes helt ok ut. (original Volvo)
Har kört 3år/4000 mil på mina Biltema fjädrar.
Ha i baktanke att hjulinställningen kanske påverkas.
Så mitt råd är,köp!

Ps. Biltemas stötdämpare vet jag inget om. Jag hade valt andra kända märken tex. Sachs.

Mvh.R.

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]