Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uthl
Det är inte så att man i belastningsindexet räknar in den extra vikt/påfrestning som uppstår när man svänger och accelererar. Om man har en motorstarkare bil kan det kanske uppstå större krafter och därav att det krävs ett högre belastningsindex?

Eller det är inte så det fungerar?
Användarvisningsbild
av gooose
Belastnings koden är ju till för att du inte skall köra med ett däck som INTE tål bilen totalvikt
Men att sedan tillverkaren Reg besiktigar med olika index beror bla på att ett däck med högre last idex är styvare i sidan och tex bilen kränger inte lika mycket vid sidobelastning/undan manöver som den skulle gjort med ett däck med lägre last index
Så för att bilen skall uppföra sej som det ät tänkt tom som full last så följ rekommendationerna eller välj en högre index för att vara på den säkra sidan
Speciellt när ni ökar tum storlek och går ner i profilhöjd på däcket skadar inte att gå upp ett par snäpp i last index

Kollegan hade på 20" på sid V70II med "rätt" lastindex tror det var 94 med denna låga profil och en så pass Tung bil så låg han på den övre gränsen av vad däcket tålde mao ingen tolerans uppåt
Det kan vid ogynnsamma förhållanden ge ökad värmeutveckling när däckats Sida får arbeta mycket Så resultatet av detta för honom var att däcket separerade ett efter ett i sidan totalt 6 st

Inga skit däck monterade han hade Continental på
Han bytte däck till ett med lastindex 101 och problemen upphörde
Så när tillverkaren uppger ett lastindex som varierar mellan bilar inom samma modellserie så är detta väl genomtänkt

Hoppas jag inte rör till det för mycket men detta är en snårig skog när det gäller däck och allt "runt" däcken

//Gooose
av pj87
xerent skrev:Mitt standardsvar är: Kör med den dimension som Volvo rekommenderar. 245/40 R18. Det är belastningsindex du lär tänka på också! Alltså 97 !

Så du menar det är 245/40 R18 som dom rekommenderar då till min bil? har 17" på vinter å 17" på ett par plåt som följde med så tog för givet det ska vara det enligt rekommendationerna.
av uthl
Letade lite på transportstyrlesens hemsida och hittade detta:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/

Där står bl.a. att ägaren av ett fordon under eget ansvar får byta däckdimension om däcken:

• är typgodkända
• uppfyller kraven på belastningsförmåga
• uppfyller kraven på hastighetskapacitet
• är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

• ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
• ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
• ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
• täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

Kraven på hastighetskapacitet gäller inte vinterdäck:

Vinterdäck till EG-typgodkända personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.

Så det innebär att däckhandlaren försökte sälja på mig däck som inte är godkända för min bil eftersom jag måste ha minst 97 till min bil och de däck han försökte sälja hade 93.
Beroende på hur petig man är så skall man kanske hålla koll på detta. Visst, däck med högre belastningsindex är dyrare men samtidigt är de ju också stabilare som gooose skrev.
av AndS
Index som anges är inte vetenskapligt uttestat som anges.
Varför har man t.ex. 94W på en bil med fartbegränsning satt till 210?
Enligt transportstyrelsen och svenska regler om bilen har en konstruktion som begränsar hastigheten, vilket gör att då kan man välja att köra på t.ex. 94H.
Sedan gällande belastnings så kanske några få procent plågar däcken så att det skulle kunna påverka, övriga vardagsbilister 98-99% av oss som kör S80/V70/etc klarar oss alldeles utmärkt.
Så jag köper resonemanget att man måste gå upp i värden vid "extrem" körning men då pratar vi inte om vardagsbilister.
Så här står det hos transportstyrelsen:
Belastningsförmåga citat: "Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning"
Hastighetskapacitet citat: "Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet.........
.......Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta hastighet kan finnas i registreringsbeviset."

Vår V70 har i registreringsbeviset inskrivet att bilen har en begränsning under tekniska uppgifter "Maxhastighet km/h: 210,0". Det innebär att bilens högsta konstruktiva hastighet är 210 km/h vilket styrs av fordonets programvara.
Sedan kan man ta bort fartspärren men då gäller inte dessa regler längre utan den hastighet som bilen kan uppnå.
Allt det jag skriver är teoretiskt hur det ska fungera, i praktiken så gör man på många olika sätt.
Användarvisningsbild
av xerent
pj87 skrev:
xerent skrev:Mitt standardsvar är: Kör med den dimension som Volvo rekommenderar. 245/40 R18. Det är belastningsindex du lär tänka på också! Alltså 97 !

Så du menar det är 245/40 R18 som dom rekommenderar då till min bil? har 17" på vinter å 17" på ett par plåt som följde med så tog för givet det ska vara det enligt rekommendationerna.
Kika i instruktionsboken till bilen så ser du alla rekommenderade däckdimensioner som ingår i typgodkännandet. :)
av pj87
xerent skrev:
pj87 skrev:

Kika i instruktionsboken till bilen så ser du alla rekommenderade däckdimensioner som ingår i typgodkännandet. :)
Nu kom jag åt handboken :)
står 5-cyl bensin 245/40 R18 å 5-cyl flexifuel 205/60 R16.
En jävla skillnad på dom och jag har ju en 2,5FT.

Varför är det så stor skillnad för egentligen är det väl nästan samma bil om jag inte fattat fel?
Är väl lika stort i hjulhuset å alla stag mm, möjligtvis förbrukningen drar lite annorlunda än som på protokollet om jag skulle köra på etanol (som jag aldrig gör).
av pj87
mattish skrev:Har för mig att det är pga. att det ska vara en miljöbil så ska det vara smala däck..
Typ så jag misstänkte med, men eftersom 245/40 R18 rekommenderades till bensinaren så ska jag skaffa det till min å kan vara säker på att dom passar :)

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]