Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av corb06
Hej!

Är det någon som har några bra förslag eller tips på hur jag på bästa sätt återfår lystern i bilens lack?
Har en vit 2011:a vars lack börjar se lite tråkigt matt ut. I princip så är alla dörrars lack ganska sträv på gränsens till knottrig och matt, jämfört med t ex taket som är alldeles glatt. Verkar inte spela nån roll hur hårt jag skrubbar med tvättsvampen...

Ska man lämna in den på lackbehandling/försegling för flera tusen eller finns det nåt jag kan göra själv?

Någon som har egna erfarenheter här i sthlm?
Är du lat är Sonax Hårdvax en bra produkt, går snabbt att vaxa hela bilen med samt innehåller något lösningsmedel som tar bort eventuellt "skräp" som inte ska vara på lacken. På med avfettning vid tvätt innan vaxning med.

Lägg på vaxet med: http://www.jula.se/polerrulle-629110
Av med: http://www.jula.se/search-result/?q=MIKROFIBERDUK

Annars går det ju att polera bilen själv, första gången kostar det ju att skaffa prylarna men sedan blir det billigare och billigare. Är själv inne på att ta steget längre än Sonax nu men måste säga att jag alltid varit nöjd med dess resultat. Bollnäs bilvård är omtalat i detta tema och verkar ha bra produkter och rykte.

Edit: Polering för nybörgare. http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=18&t=6332
Jag lämnar min på lack behandling, är för lat för att fixa det själv och då vet jag dessutom att det blir bra. Jag har ditec som tycker man ska återbehandla var 1,5 år men jag väntade två och den blev superfin nu när jag gjorde i förra veckan.
Har man lagt så mycket på en bil som man gör med en volvo så tycker jag det är värt det.

Fredrik
Är lacken sträv så fixas det lätt med först kallavfettning (petrolium baserad) sedan en alkalisk avfettning sedan svampa med ett gött schampo. Spola med högtryck mellan alla olika steg.
chaffis75 skrev:Jag lämnar min på lack behandling, är för lat för att fixa det själv och då vet jag dessutom att det blir bra. Jag har ditec som tycker man ska återbehandla var 1,5 år men jag väntade två och den blev superfin nu när jag gjorde i förra veckan.
Har man lagt så mycket på en bil som man gör med en volvo så tycker jag det är värt det.

Fredrik
Grymt! Jag såg Ditec när jag var ute och surfade, funderar på om man ska satsa på Ditec eller Bilias egna variant på liknande behandling?
StefanN skrev:Ditec är på en helt annan nivå än hemmavaxat hur mycket jobb man än lägger ner.
Jag kör Ditec på bägge mina bilar och är mycket nöjd. Volvos har jag inte prövat men den är nån tusenlapp billigare (Ditec ca 6000:- och Volvo ca 4500:-) och blir säkert också bra.
Ja precis jag tror också företagen är bättre på detta än vad jag någonsin kommer bli =)

Någon som testat bilias stora lackbehandling?
Jag lämnade nyligen in min på Bilias lackbehandling och fick ett mycket fint resultat. Kollade Ditec och Mr. Cap men 6000 kändes lite drygt, Bilias gick på halva priset med det erbjudande de hade/har. Det hela handlar väl ändå mest om hur duktig och noggrann den som gör jobbet är och inte hur flashig reklam firmorna har :wink:
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]