Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meister
Hej. Kollar runt efter en 2.5 FT (-11) men är inte direkt 100% påläst på denna modell. Bilarna jag kollar har gått mellan 4-5500 mil. Automat eller manuell spelar ingen roll. Vad ska man ha extra koll efter på den här modellen?

Tacksam för alla tips och råd.
//Bg
av M52TU
Eventuellt är jag också på jakt efter en sådan.

Men ventiljustering/topplockstrasslet några här har nämnt gör att jag funderar på en T5 med 2,0 liters spis istället.
Användarvisningsbild
av Sceptic
mattish skrev:Ventiljusteringen är numera borttagen ur serviceprogrammet om jag fattat det rätt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p833779
Du har nog fattat rätt. Jag frågade när den dyra ventiljusteringen skulle komma på vår bil (som gått 4000) men fick till svar att den var borttagen. Kan man av detta dra slutsatsen att det inte varit just några problem?.......
av Meister
M52TU skrev:Eventuellt är jag också på jakt efter en sådan.

Men ventiljustering/topplockstrasslet några här har nämnt gör att jag funderar på en T5 med 2,0 liters spis istället.
Har kört 1.8F i 3 år nu måste jag ha krut i maskinen :D har inte kollat på T5, men prisskillnad? Finns med R-design?

Men om man gör en justering (vid tickljud?) så är topplockstrasslet ur världen? Eller?!

?:-/
Användarvisningsbild
av Sceptic
Meister skrev: Men om man gör en justering (vid tickljud?) så är topplockstrasslet ur världen? Eller?!

?:-/
Skulle topplockstrassel vara ett känt problem på 2.5FT? Inget jag hört om i alla fall. Mycket trevlig bil att köra :-)-)
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag började snegla mot FT-hållet när den obligatoriska 9000-milajusteringen försvann då de är ganska billiga men det är flera som lämnat in när det var obligatoriskt och där det faktiskt skedde justeringar. Fegar ur då jag kör ganska mycket och vill inte stå där när bilen rullat 20k mil med dyra reparationer, kanske inte är några som helst problem men jag vill inte chansa helt enkelt. :)

Automat eller manuell verkar spela ganska stor roll på förbrukningen, automat tillsammans med denna motor verkar vara en förbrukare av rang.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag har en FT R-design MY11, och förbrukningen med automat blandad stad 60% / landsväg 40% är ca 1,0 l/mil BF95 och 1,3 l/mil med E85.
Spot on, med den 30% ökningen för E85, alltså.

Törstig? Javisst, om man jämför med en diesel eller modernare motor. Men jag tror att man lätt tar igen det i modellens lägre inköpspris för tillfället. Troligen kommer värdeminskningsglappet minska ju äldre bilen blir. Alla motorer har ju någon form av nackdel servicemässigt.

Bilen är en pärla att köra, tyst och bekväm. Mysigt morr när man gasar lite och härligt muller på tongång - om man går igång på sånt.

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]