Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:
andreassvensson skrev: GÅr det att känna om vakuumslangen är trasig, t.ex om man håller slangen med handen försiktigt och drar längs med slangen? Eller skall man spraya lite vilt med startgas eller Bräkleen för en bättre effekt?
Plocka bort en slang i taget och sätt ett finger för. Slangen till oljefällan ska det märkas en varvtalsskillnad, men alla övriga ska det inte märkas något. "Dom större" slangarna (bromsservon, AC-n) kan du kanske inte ta bort om motorn går, den "dör" direkt, men du kan plugga röret och provköra. Dock inte slangen till bromsservon, där får du kolla med bilen sående på tomgong. Har du AC är där flera slangar som kan läcka (vakuumstyrt ventilationspaket).

Mvh
Lennart
Har försökt att lossa på några vakuumslangar och jag hittade inget märkbart fel. Jag blev dock fundersam över när jag lossade vakuumslangen till BTR:en, det hände inget märkbart, men när jag höll för vakuumslangen varvade motorn mer. Är det något tecken på problem?

Jag tror jag hittade på knacksensorn som satt på blocket som lennarte sa. Jag drog ur kabeln och det blev ingen skillnad med motorn igång. Skall det vara så?
Har läst på lite om knacksensorn och den skall som ni säger hjälpa till med tändningen om det skulle vara något fel med det. När problemet med ryckandet kom till började det med att motorn var helt orkeslös, varvade inte mer än 2500 varv och jag körde så mellan 10-20 mil. Till slut upptäckte jag att en av tändkablarna var helt kass och alla tändkablarna byttes ut. Bilen gick bättre därefter, men kan det ha skadat knacksensorn när jag körde med en dålig tändkabel? Hittade en knacksensor på skruvat.se för under 300 sek, på mekonomen kostar den nästan 800 å säkert ännu mer på Bilia. Kan det vara värt att köpa knacksensorn från skruvat.se och byta ut den? Har inte fått någon felkod för knacksensorn...

Felkoden 2-3-2 har kommit igen som indikerade på lambdaregleringen. Skruvade loss ett av tändstiften och det var vitt. Det indikerar väl att motorn får för lite soppa? Kan knacksensorn även påverka att motorn inte får tillräckligt med soppa?

MVH
Andreas
Knacksensorn är i princip en sorts "mikrofon" som detekterar speciella vibrationer som uppstår vid "spikning" eller knackning vid förbränning. Man skulle faktiskt vänta sig en felkod om sensorn vore defekt, men det kanske finns varianter av fel som inte sätter felkod. Prova att koppla bort den och se efter.... Det är inte troligt att den kan gå sönder pga dåliga tändkablar eller sådant.
rid54 skrev:Knacksensorn är i princip en sorts "mikrofon" som detekterar speciella vibrationer som uppstår vid "spikning" eller knackning vid förbränning. Man skulle faktiskt vänta sig en felkod om sensorn vore defekt, men det kanske finns varianter av fel som inte sätter felkod. Prova att koppla bort den och se efter.... Det är inte troligt att den kan gå sönder pga dåliga tändkablar eller sådant.
Testade att koppla ur knacksensorn idag innan jag började använda bilen. Bilen gick till en början som vanligt, trodde att den faktiskt gick bättre, inga varningslampor lyste, tills jag kom till sista korsningen och skulle accelerera på tvåan till 50 km/h, då lyste miljölampan samt att felkoden för knacksensorn dök upp i diagnosboxen. När jag skulle hem igen testade jag att köra utan knacksensorn igen, bilen gick faktiskt sämre då. Det var svårare att accelerera och den var lite lite slöare än vanligt. Idag var det även mildare ute och bilen ryckte knappt något alls, ytterst lite och tomgången gick bananas som vanligt vid kallstart. Med det kan vi konstatera att knacksensorn fungerar som den skall, eller?

Nästa steg blir att köpa en BTR och se om det blir bättre. Skall jag köpa en begagnad från skroten, eller skall jag köpa en nya från någon av dessa http://www.bildelar-online.se/volvo-bil ... or-brytare , http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ ... ytare.html . På Mekonomen kostar en ny BTR strax under tusenlappen, original från Bilia nästan 1200 sek. Det jag är lite orolig över om jag skall köpa en BTR begagnad från skroten är att det är svårt att kontrollera att den är tät som den skall vara, dvs att membranen inte är uttorkade då det inte finns någon skrotupplaga i närheten av mig och måste beställa. Är det något att bry sig om, kanske räcker att köpa den som har lägst mil? Är det någon skillnad på BTR på Volvomotorerna, FB, FD, FT, årsmodeller osv?

Finns det något sätt att kolla att tomgångsventilen är hel, mäta med multimeter eller dylikt?

MVH
Andreas
Tar du en BTR från skroten se till att du får en som "det droppar bensin" från. Då vet man att den är "nyinkommen". om du funderar på att köpa en ny, kolla på denna,
http://www.misab.se/tryckregulator_ny.php?kid=6-180
Artikelnummer 403, 895:-
Sådan köpte jag. Den passar "rakt av" på railsen och kan justeras både uppåt och neråt. Har dock ingen manometer, men ska vara inställd på 3,0bar. Funkar kanon.
Ryckandet berodde tydligen på luftmassemätaren. Köpte den ny på Biltema, men det gör jag inte igen. Testade byta ut lmm med en bekants lmm från en 940 -92. Bilen gick klockrent efter bytet, inget ryckande alls efter det. Troligen har lmm från Biltema varit dålig från början. Dock så är tomgången lite knas än. Är alltid samma problem när bilen stått några timmar eller under natten. Bilen har även tendens att vara sur ibland vid start. För mycket soppa? Kan vara kallstartsventilen som nämnts tidigare? Blir förmodligen att testa byta kallstartsventilen med när det finns tid och lust med min bekantas 940.
Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]