NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sara92j
Hej, jag har nyligen (2 veckor sedan) köpt en begagnad Volvo c30. Allt har funkat bra tills igår då den började gnissla upp till 40 km/h och därefter tog motorbuller och annat över så man inte hörde om det gnisslade eller inte längre. Tidigare ägare har bytt hjullager fram 5 veckor sedan.
Vad tror ni detta kan bero på? Jag är inte så kunnig, så ni får gärna vara lite pedagogiska :)

Sara
Användarvisningsbild
av grillchips
Det kan ju bero på många saker förstås. Men främst, köpte du privat eller hos bilhandlare? Standardfråga vid det här laget men det är alltid bra att reda ut om det skulle dyka upp problem. Tidigare ägare nämner du, då antar jag att det är privat?

Det kan inte vara så att det är nästan ett lite metalliskt gnissel? Att småsten hoppar upp och sätter sig vid bromsskiveskölden såhär års är inget ovanligt och det låter verkligen inget vidare men just det metalliska gnisslet är lätt att skilja mot ett vanligt rem-gnissel.
av dieselputte
Säkert som grillchips säger, en mindre sten som fastnat mellan bromssköld och skiva. Minns själv när jag hade haft min V50 några månader, då det plötsligt började gnissla som attan. Man skämdes när man körde genom byn...

Prova att lägga i backen och kör bakat samtidigt som du vrider stora rattutslag, så släpper stenen oftast. Man kan även med parkerad bil trycka lite på bromsskölden med en skruvmejsel så brukar stenen lossna.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja de där stenarna låter något fruktansvärt!
Men brukar som sagt hjälpa om man mellan att köra frammåt/backa någon gång.
Användarvisningsbild
av grillchips
Skönt. :) Som sagt, det är inget ovanligt och heller inget farligt annat än att det är irriterande till tusen.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]