NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carv
Ja, detta ämne är jag inte ensam om men har dålig tomgång när jag t ex bromsar för att stanna vid stoppljus, går ner på 400-500 varv o sedan upp igen! såg en felkod vid besök på bilia om gasspjäll! men dom säger att det inte finns nån lösning! Nån som har löst denna problem?
av Rådlös
Det beror väl lite på vad dom svarar på? Om man säger ordet "gasspjäll" svarar dom: "vad då?". Om man däremot säger "gör rent mitt gasspjäll" så kanske dom säger något annat. (Och tar betalt) Detta kan du emellertid göra själv enkelt. Det sitter mycket behändigt till långt fram och högt upp. Du behöver alltså inte krypa ner eller under någonstans. Lossa spjällhuset, det sitter mellan luftfilterburken och motorns insugningsrör. Gör rent med lacknafta eller något liknande rengöringsmedel.
Det kommer en del sot och oljedimma från EGR-systemet och fastnar där. Felet genererar inga felkoder. Därför, troligen (?), är Bilias s.k. tekniker helt oförstående till att något sådant fel kan uppträda.
Användarvisningsbild
av Rydell
Har samma problem. Rengjorde spjället hos rejmes vid en service och felet försvann i 24 h för att sedan komma tillbaka. Har du kopplat ut i hastigheter över 80 och frirullat en längre bit? Gör det och kolla vad bilen gör. Misstänker att den kommer dö för dig. Detta är inte ett fel enligt Volvo utan en produktegenskap. Riktigt bra bilar är Volvo or not. Så fort jag får skiten såld så kommer jag att gå tillbaka till Alfa romeo :) Har haft flertalet Alfor och ingen har haft så mycket problem som den V50 jag har. Volvon hade under första året jag ägde den fler fel än vad alforna hade under tio år.
Användarvisningsbild
av ThomasT
carv skrev:Ja, detta ämne är jag inte ensam om men har dålig tomgång när jag t ex bromsar för att stanna vid stoppljus, går ner på 400-500 varv o sedan upp igen! såg en felkod vid besök på bilia om gasspjäll! men dom säger att det inte finns nån lösning! Nån som har löst denna problem?
Min bil uppför sig precis lika dant, det är inget Volvo åtgärdar.

.
av carv
rensat gasspjället i helgen, ca 2 mm hårt inbränt sot! är lite bättre nu men fortfarande svårt på morgonen att hitta tomgång! först ner på 400 varv o sedan upp! likandant när jag bromsar in mot stoppljus, ner o sen upp igen! att det ska vara så svårt att få den att hitta rätt tomgång! vevhusvent, ställer den till det?
Användarvisningsbild
av SvenB
Rydell skrev: Så fort jag får skiten såld så kommer jag att gå tillbaka till Alfa romeo :)
Det kan väl inte vara så svårt. Volvo är populära bilar. För jag förutsätter att det är din Volvo du är missnöjd med. Jag tror nog att firmor som säljer Alfa tar in dom som byte också :|

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]