Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baselord
Etanolen kostar nu hos mig 9,04 kr/lit.
Bensin 14.23kr/lit

Det måste väl löna sig att köra på etanol nu?
Gävle - Stockholm fram & tillbaka. Mestadels 110 hela sträckan. 2 mil 140-190 kmh lite buskörning.

Mätte vid pump när jag kom hem 1,04 l/mil hade den dragit på etanol.
V70 2,5ft manuell r-deisgn my11

Det är jag nöjd med måste jag säga.
av Rådlös
En enkel tumregel: Multiplicera E85-priset med 1,3. Jämför sedan det med bensinpriset. Så länge du kommer under bensinpriset är det lönsamt med E85.
1,3 är den teoretiska merförbrukningen för E85 jämfört med bensin.
av Droopy
bensin/etanol är väl vilket som, jag har bara kört på etanol men ser ingen direkt megavinst i de 2 åren jag kört, kanske sparat en 50sek i månaden och det kan ju kvitta.
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag spar drygt två kr milen på vår Megane om jag tankar etanol jmf med bensin mätt vid pumpen. Så har man väl en etanol bil känns valet givet. Kanske inte lika givet om man står inför valet att köpa en. Serviceintervall/värdeminskning jmf med diesel eller bensin.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Med likadan bil som din (fast med automat) så har jag på de få tankar E85 och bensin vi kört kommit fram till att vi ligger på ca 1,3 l/mil med bensin och ca 1,6 l/mil med E85. Då blir det mest stadskörning och en del turer någon mil utanför stan. Mao så lönar det sig med E85. Kommer nog att köra E85 och, för spridarnas skull, var 4/e tank bensin. Tänkte göra en Polestaroptimering vid nästa service och de rekommenderar ju E85 och möjligtvis 98 oktanigt men inte 95.
av lassemal
Har exakt samma siffror som sceptic.Skiter nog i polestar och byter nog bil för pengarna jag sparar istället :wink:
Får bli en v60 med r-design, röd har frugan bestämmt.
Perfekt upplägg,jag får välja vilken bil som helst bara hon får välja färg he he
av lassemal
Har exakt samma siffror som sceptic.Skiter nog i polestar och byter nog bil för pengarna jag sparar istället :wink:
Får bli en v60 med r-design, röd har frugan bestämmt.
Perfekt upplägg,jag får välja vilken bil som helst bara hon får välja färg he he
av Mwi
Tja jag brukar få tanka innan 30 mil, jag kör på E85 och har i princip bara kört på E85 sen jag köpte bilen men ser inga problem. Miljöbil med 258 hp och antispinnsystemet blinkar upp till 80 km/h :D i en familjekombi. Senast hängde jag av några 18 åringar med en 940 turbo, det pös och lät från dumpventiler, men inte fan hände det mycket i deras bil när man skall tävla :roll: Räcker inte familjekombin till så får man väl ta fram S5:an, den brukar hänga av de flesta bilarna :mrgreen: Så E85 och Polestar kan jag rekommendera.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Mwi skrev:Tja jag brukar få tanka innan 30 mil, jag kör på E85 och har i princip bara kört på E85 sen jag köpte bilen men ser inga problem. Miljöbil med 258 hp och antispinnsystemet blinkar upp till 80 km/h :D i en familjekombi. Senast hängde jag av några 18 åringar med en 940 turbo, det pös och lät från dumpventiler, men inte fan hände det mycket i deras bil när man skall tävla :roll: Räcker inte familjekombin till så får man väl ta fram S5:an, den brukar hänga av de flesta bilarna :mrgreen: Så E85 och Polestar kan jag rekommendera.
30 mil?! :shock: , då måste du trampa på bra :D . Jag kommer åtminstone 40 på en tank etanol med mestadels stadskörning.

Kör ni ägare till flexibilar på etanol, eller kör ni bensin ibland då det sägs vara bra för motorn? Enligt de tekniker jag pratat med har problemen varit väldigt små med 2.5FT medan de varit betydligt större med Fordmotorn i 2.0F. Har inte bestämt mig men funderar på etanol och var 4:e tank bensin som förre ägaren. De mil jag kört hittills indikerar hursomhelst att E85 blir billigare.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]