Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Ursäkta, men har du funderat över kraftöverföringen alls? Om du har beskrivit riktigt, dvs att motorn varvar upp men drar inte, så är det nog inte mycket idé att fundera över små slangar o munstycken. Om du inte menade som jag skrev, så kanske det är läge att beskriva problemet igen. Felsökning på avstånd är aldrig lätt och inte lättare om man inte får reda på om ens förslag är till hjälp eller inte.
av SKOGGY
rid54 skrev:Ursäkta, men har du funderat över kraftöverföringen alls? Om du har beskrivit riktigt, dvs att motorn varvar upp men drar inte, så är det nog inte mycket idé att fundera över små slangar o munstycken. Om du inte menade som jag skrev, så kanske det är läge att beskriva problemet igen. Felsökning på avstånd är aldrig lätt och inte lättare om man inte får reda på om ens förslag är till hjälp eller inte.
Jag har mycket riktigt funderat över om fall det har något mer kraftöverföringen att göra. Jag ska ta en titt på hur mycket olja det finns kvar i växellådan så det inte är för lite. Men sen var det här med slangarna, jag bytte plats på dem och märkte att bilen gick mycket bättre. Därför undrade jag om fall det var slangarna som gjorde allt eller om fall det bara var en ren slump att bilen gick bra då. Det blir att testa den mer i morgon.

Men hur ofta ska man se över oljan i växellådan? Kanske oljebyte och spolning som behövs göras?
av rid54
Självklart ska ju slangar sitta "rätt", inget fel att kolla o åtgärda. Jag kan inte biltypen i detalj, så det är ju möjligt att slangarna på något sätt påverkar styrning av växellådan. Oljebyte i växellådan är ett debattämne.... Jag skulle nog inte tycka det var onödigt på en bil med 24000 på mätaren.
Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Bör inte vara någon skillnad. Samma mot[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]