Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Jag hade i nåt rengöringsgrejs i min 40000 mila B234 med resultatet att den slammade igen ventillyftarna ännu värre än tidigare :roll: Den motorn var iofs extremt vanvårdad samt har lågt oljetryck
Användarvisningsbild
av lennarte
päpplet skrev:Jag hade i nåt rengöringsgrejs i min 40000 mila B234 med resultatet att den slammade igen ventillyftarna ännu värre än tidigare :roll: Den motorn var iofs extremt vanvårdad samt har lågt oljetryck
Du skulle kanske prova några gånger till? Jag gjorde 3 oljebyten (med Sonax invändig motortvätt) på 6 - 700 mil på frugans Passat (1,8T -04) när den koksade igen så oljetrycket försvann. Fick "ta ner" oljetråget och byta silen till oljepumpen och gjorde rent det, likaså ventilkåpan. Ventilerna ville "knacka" efter start i början, men det har försvunnit nu (efter 2-dra oljebytet/rengöringen). Vi var tvungna att köra utan oljetryck ett par km och det knackade ordentligt innan vi stängde av den. Bytte även vevlager när jag hade bort oljetråget, men det hade ag inte behövt för så pass olja fick den i alla fall men det räckte inte till tryckarna.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Maxwell skrev:Några täta oljebyten hjälper. Mirakelmedel är så gott som alltid båg.
Varför koksade då Passaten igen? Den har ju gått på helsyntet sedan ny. Den hade gått dom första 4000 milen på VW original olja och därefter på Mobil 1 5w-50 med oljebyte varje 1500 mil tills oljetrycket försvann efter 13000 mil. Helsyntet däremot är båg, tycker jag. Fruktansvärt överreklamerad och dyr om man köper "premium oljor". Kör numera på delsyntet Mobil 2000X 10w-40 och numera blir oljan smutsig igen, som det blev "förr i tiden". Har nu kört c:a 400 mil och oljan har mörknat så det syns och jag byter numera vid 6 - 700 mil

Mvh
Lennart

Uppdatering: sjukt svårt att få det he[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]