Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av olofp
Ser ändå fräsch ut överlag! En fördel med att ha lite småskador på bilen är att man slipper bli sur om man själv råkar orsaka fler :)
av Eirike93
Tack! :)
Jo, men så är det ju, jag märker att jag inte är lika nervös för att skita ner eller råka göra något dumt med denna bilen, kontra 960'n jag hade - vilket på ett sätt är bra :)

Idag blev det en hel del gjort, och det tack vare Qubert (kanske inte är medlem här?) som stod till tjänst med verktyg, plats och riktigt skruvglad! :-)-) :mrgreen:
Det vi fick gjort:
*Bytte termostat, den som satt där var förvisso Volvo original, men hade fastnat i öppet läge - så bilen blev inte ordentligt varm.
*Rengjorde tomgångsmotorn och justerade tomgången, så nu hostar den inte till och nästan dör vid frikoppling :D
*Bytte till Dracofälgar med schyssta däck, nu åker de snedslitna koreadäcken på plåtfälg till skroten, om ingen i Kalmar-trakten vill ha dom! Fälgarna är rostiga, och däcken är som sagt skrot, men man vet ju aldrig.

Det som sen konstaterades var:
*Kamremmen behöver bytas, märkningen på kamremskåpan på 16Kmil och 1998 kan mycket väl stämma :|
*Bakaxeln läcker lite, ska byta packningen runt kåpan och byta olja - kan ju hjälpa :)

Det som också konstaterades var:
*Främre bromsbelägg är nästan nya, skivorna såg också mycket fina ut
*Bakre bromsbelägg är det en del kvar på, skivorna håller ett bra tag de också

Lite bilder:
Mkt kvar fram
Bild

En del kvar bak
Bild

Bakre hjulhus
Bild

Främre hjulhus
Bild

Någon har rostlagat, och det ser rätt fint ut
Bild

Operation termostatbyte
Bild

Jag ursäktar bristen på helhetsbilder, men de kommer...jag lovar :oops:
Användarvisningsbild
av Nexus
skönt någon redan lagar den klassiska infästningen som rostar sönder på alla gamla traktorer..
En liten motortvätt skulle den inte dö av :wink:
av Eirike93
Ja, och det är extra skönt att jag slipper tänka på det också :P

Ja, en motortvätt känns nödvändigt, blir trevligare att skruva på då också
Ska se när tid och material finns :)
av Eirike93
Det är inte dumt, nej, haha :P

Knäppte ett par kort påväg till Ica.
På 2km var bilen varm, that is 740-värme!

Bild

Bild

Behöver en städning inuti.
~28700 mil :)
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Läcker olja i området under insuget