wendtm skrev:Det lät juh endå Ok!
Finns det någon mjukvaruuppdatering som *fixar* till problemet med att bilen vägrar köra på el? Fick du nått svar på vad problemet var/är?
Jo jag kan tänka mig att bromsarna tar stryk, är skivorna rostiga eller håller de sig rena o fina endå även om man inte använder dem så ofta?
Skrev detta för några dagar sedan i en helt annan tråd men eftersom frågan dykt upp här så saxar jag mitt svar till Perra83 så ni får lite inblick i varför min bil "vägrade" att köra på el.
Perra83 Skrev
”D6 skulle egentligen passa mig bra. När jag använder bilen så är det inom en radie på en mil. Visst åker jag längre än så men inte ens varje vecka. Så ja skulle lätt klara mig på enbart eldrift även de flesta föräldrar som skjutsar på sina barn men de har inte råd med en PIH.”
Då svarade jag:
Jag har precis samma situation som du Perra83 och det skapar ett problem som inte ens Volvos verkstäder har förståelse för, i alla fall så lyckades inte mina 2 verkstäder komma på vad som var "fel" men till slut kom jag på det själv.
Om nästan all normal körning är inom elmotorns räckvidd, förutom sportlovsresan på vintern och resan till svärmor i Skåne varje höst
, så förbrukar man nästan ingen diesel och då blir dieseln i tanken gammal och då beslutar bilens inbyggda "intelligens" (programmet som ingenjören på Hisingen skrivit) att nu är dieseln gammal och därför blir det till att elda upp den genom att all körning blir med "brännaren". Vilket med min lilla körsträcka tar ca. 3 veckor fast tanken bara rymmer 45 liter. Programvaran är tyvärr inte så smart att den talar om detta utan det står bara "tillfälliga begräsningar i hybriddriften". Både jag och mina verkstäder trodde det var ett fel i programvaran... när detta hände för tredje gången inom 4 månader så dök det upp en liten ny text, men bara direkt när det uppstod, om att dieseln i tanken var för "gammal", därefter blev det samma generella text som tidigare. Jag lade då ihop 2 + 2 och insåg att "felet" försvunnit varenda gång jag tankat...
Så sammanfattningsvis, ska du bara köra korta sträckor på el och några få långa resor per år köp en Nissan Leaf och en begagnad Volvo istället. Du måste regelbundet bränna den diesel som finns i tanken med en D6:a. Nu ska jag börja tanka mindre och se vid vilken nivå som programvaran anser att kvalitén på dieseln i tanken är ok. Dock med risk att jag bygger upp ett bakteriemonster i tanken, svensk diesel av idag är tyvärr så pass organisk att den, om den blir för gammal, i princip blir "levande". Får väl köpa lite olaglig gift att hälla i ibland. Trist när man köpt bilen i ett försök att stötta utvecklingen för mer miljövänliga bilar