NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frippekatt
Hej! Har nyss köpt mina första Volvo, en V50 1.8 bensinare 2006, den har ett konstigt fenomen gällande belysningen. Ljuset och då menar jag allt ljus, instrument, parkering, halv o helljus, innerbelysning, blinkar, typ pulserar det upphör endast om jag:

1. Stänger värmefläkten
2. Har fläkten på och stänger värmen, så den står på low
3. Det upphör även om du varvar upp den lite och sen när varvet går ner så upphör det i ca. 2-3 sek just innan den går ner på tomgång, annars pulserar det vid alla varvtal, under körning eller när man står still.
4. Det verkar även upphöra när man kört nån mil

Har haft bilen på verkstad (har garanti) dom säger att dom provat bytt generator, och det blev bara lite bättre, så dom satt dit den gamla igen!
Saken är den att laddningen fluktuerar väldigt mycket enl. mej ,mäter med multimeter över polerna och den visar allt emellan 14,23 till 14.97 Volt
Har mätt på andra bilar och dom ligger nästan stabilt på samma kan skilja 0,1-0,3 volt.

Pratade med säljaren i går och nu helt plötsligt så säger han att i princip alla Volvo V50 har samma problem, så min fråga är stämmer verkligen det

PS. Det flimmrar och pulserar mycket alltså, väldigt störande vid mörkerkörning
Användarvisningsbild
av Micce1980
Aldrig hört talas om och då har jag en likadan som som du.

Edit: Prova att söka på "CEM" i denna kategorin och se vad det kan ge.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Frippekatt
Jag har aldrig upplevt det heller, på vare sej bilar eller traktorer
Känns ju som säljaren bara vill komma undan tycker jag, det enda jag tycker är möjligt är ju generatorn allra helst med tanke på hur den fladdrar mellan 14,2-14,9 volt vid laddning. För när bilen ej är igång så är allt perfekt, utan det kommer så fort du startar motorn ???
av timebandit
Så skall det inte bara!

Kan vara en kombination av generator och batteri. Båda bör bytas samtidigt för generatorn kan göra sönder batteriet...
Användarvisningsbild
av Frippekatt
timebandit skrev:Så skall det inte bara!

Kan vara en kombination av generator och batteri. Båda bör bytas samtidigt för generatorn kan göra sönder batteriet...
Har bytt batteriet själv för det verkade vara original, så ja tänkte att det gjort sitt, men det vart ingen direkt skillnad, ev. Att det går över fortare, alltså att blinkningarna försvinner efter 4-5 km istället för 1-2 mil
Användarvisningsbild
av Frippekatt
Micce1980 skrev:Aldrig hört talas om och då har jag en likadan som som du.

Edit: Prova att söka på "CEM" i denna kategorin och se vad det kan ge.
Vad står CEM för?
av timebandit
Är säkert en kombo av generator och batteri. Kan också vara dålig kontakt, ärgningar, glappkontakt etc mellan batteri och generator.
Men om laddningen hoppar upp och ner så borde generatorn vara på väg att ge upp. Förutsatt att det inte är glapp osv då.

Prova åk till en annan Bilia och prata med killarna där å se om dem säger samma sak...
Användarvisningsbild
av Frippekatt
timebandit skrev:Är säkert en kombo av generator och batteri. Kan också vara dålig kontakt, ärgningar, glappkontakt etc mellan batteri och generator.
Men om laddningen hoppar upp och ner så borde generatorn vara på väg att ge upp. Förutsatt att det inte är glapp osv då.

Prova åk till en annan Bilia och prata med killarna där å se om dem säger samma sak...
Jag köpte bilen av en icke Volvo handlare, och har haft den på en Mekonomen verkstad, som är erkänt duktiga och det är inte verkstan som säger att alla V50 är så utan säljaren!? Ska ringa en Volvo verkstad och prata med dom o höra vad dom säger, men jag tror att ni här på forumet vet mer än många verkstäder
av timebandit
Vi har fel ibland. Mjukvara å styrenheter kan också tyvärr strula till det. Men att prata med en annan verkstad för att få en bättre uppfattning är alltid bra.
Risken är väl att säljaren pratat med sina gubbar och att det inte kommer låta något annorlunda om du skulle prata med dem.
Kolla du med en annan verkstad så får du fler svar.
Användarvisningsbild
av Frippekatt
timebandit skrev:Vi har fel ibland. Mjukvara å styrenheter kan också tyvärr strula till det. Men att prata med en annan verkstad för att få en bättre uppfattning är alltid bra.
Risken är väl att säljaren pratat med sina gubbar och att det inte kommer låta något annorlunda om du skulle prata med dem.
Kolla du med en annan verkstad så får du fler svar.
Har pratat med en Volvo verkstad nu på morgonen, och det var inte alls når vanligt fel enl. honom. Ringde sen o prata med säljaren, och sa vad vad dom sagt, då gick han med på att lämna in den till en Volvo verkstad nu på torsdag, så vi får väl se vad dom hittar :)
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]