Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mardy
Hej!
Varvräknaren på min 960 -96 manuell uppför sig konstigt.
Den visar för det mesta några hundra varv för mycket inbillar jag mig. Och ibland skuttar den till och fladdrar lite.

Har provat byta varvräknare och denna är lika dan, kanske fladdrar lite mindre, men uppför sig ändå inte korrekt.
Så det borde kanske vara givaren? Någon som vet vart den givaren sitter? (:
av Mardy
Sitter varvtalsgivaren på diffen?
Eller du tänkte på hastighetsmätaren? För hastighetsmätaren fungerar fint (:
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Haha nu såg jag, man kanske inte ska skriva svar nyvaken på en söndag morgon :roll:

Signalen kommer från motor styrenheten (pin 6 och kabeln är röd-vit på -95års modell) och det sitter ett kontaktstycke på vägen så det kan ju vara dålig kontakt antingen där eller i mätarhuset, mest troligt är då i mätarhusets kretsfolie.
av Mardy
Haha, men det var ett bra svar ifall det hade varit hastighetsmätaren som strula.

Är det vanligt att foliet o mätarhuset blir dåligt?
För jag bytade nämligen hela mätarhuset först pga min tempmätare inte fungerade. Kom på sedan att man kan ju byta separat mätare på 960 :P

Men tack för svaret, ska försöka följa röd-vit kabel o kolla kontaktstycket.
Finns det något bra sätt där man kan testa foliet? Kontraktspraya på baksidan o köra?

Bild

Så visar den 9/10, dvs 70km/h-2000rpm, 90km/h-2500 rpm, 110km/h-3000rpm. Vilket jag inte tycker känns rätt.

Min kompis 960 -97 har samma motor och låda där han har det vanliga: 80-2000rpm, 100-2500rpm 120-3000rpm. Mina 850is har också den utväxlingen.

Men ibland får min mätare fnatt och skärper sig några sekunder:

Bild
Batterifråga?

Batteriet är ju ändå kört s&a[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]