NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaikki
Hej,

Kommer snart att köra hem en V50 D5 från bilaffären.
Undrar om det är någon som har skaffat takräcke + cykelhållare för två cyklar på taket till sin V50?
Någon som har bra tips på olika alternativ till detta som jag kan kika på? Jag har tittat runt lite grann men inte direkt hittat något...
Jag vill inte betala hur mycket som helst för detta, max 2500 kr.

Mvh
Användarvisningsbild
av Micce1980
Alternativet är att hänga de på bakluckan eller ha en sådan man sätter på dragkroken om sådan finns. Jag hade i första hand sökt information på forumet Happymtb, de har bra kunskap där om cyklar och att transportera dessa med mera.

Har själv haft mtb på taket på en S40 med thules cykelhållare, fungerade fint.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av P210
Jag gillar Thules prylar, de är gedigna, Volvo köper dessa och brandar, så kolla med din volvohandlare först:
Bilia har ett räcke för 1100:-
http://webshop.bilia.se/lasthallare-v70 ... c-177.aspx
De har även Thules Freeride 532 i Volvoutförande för 590:-
http://webshop.bilia.se/cykelhallare-vo ... c-264.aspx

Själv kunde jag inte motstå de snygga vingprofiler som Thule gör åt Volvo, leta på Blocket för bättre priser.
Bild

Och har du krok kan jag verkligen rekommendera de bakmonterade, mycket lättare att lasta cyklar på, har själv en äldre Thule Euroclassic, men de nättare Euroway kan du också hitta för runt 2500:-
Bild
av VolvoRullare
Det vore kul att höra fler erfarenheter av cykelställ. Jag har alltid kört med ett äldre som rätt så omständigt skruvas fast på kroken. Är absolut nyfiken på de som går att tilta bakåt så att bakluckan går att öppna. Men de känns väääääldigt stora och omständiga. Inga större problem att surra fast 2-3 cykalar på ett klassiskt ställ - men luckan går ju inte att öppna.

Dock verkar dessa "tiltbara" från Thule kosta typ 4000kr - men de verkar minst sagt bra. Men dyrt - är det värt det?

Erfarenehter?

Tacksam
Mvh
Emil
Användarvisningsbild
av P210
Jag har en äldre Thule Euroclassic G5 för tre cyklar, speciellt för denna är att tredje cykelplatsen är "inbyggd" i bakljusrampen, så den ser lite kortare ut än Euroway som har bakljusen "efter" sista cykelplatsen (se bild i förra inlägget) Båda dessa modeller är dock tiltbara och jag såg att du kan köpa en Euroway 921 G2 Tiltbar för 2995:- på t.ex. http://www.takbox.se/
Bild
Du monterar dem på kroken med ett handgrepp, och största fördelen med dessa förutom att cyklarna står stadigt istället för att dingla löst är att man slipper tråckla och leta efter bra ställen att trä på cyklarna på "gafflarna" som på en enklare hänghållare, framför att barncyklar med små och "icke"traditionella ramar är ibland svåra att haka på. Här är det bara att ställa på cykeln, en klo från bågen klämmer i ramen, sedan bara att strappa fast hjulen!

EuroWay tiltad;
Bild
Användarvisningsbild
av P210
Detta verkar vara helt lysande. Men vad dyra!? Någon som tips för att komma ner i pris?
Jag vill inte betala hur mycket som helst för detta, max 2500 kr.
Vad är dyrt? ett takräcke + två cykelhållare för 2000kr eller en dragkroksmonterad hållare för 2000kr?
(bägge konstnadsexempeln finns i tråden....)

Hittade Thules enklaste för 1995:- ny tex här:;
http://www.carparts.se/category.php?id_category=50
Bild

Leta begagnat på Blocket för bättre priser.....
Användarvisningsbild
av ErikHusberg
Kör vår V50 med husvagn och 2st cykelhållare på taket, fungerar suveränt bra.

Lastbågar från Volvo och cykelhållare från Mekonomen.

http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/l ... -pa27195sv

Vi har 2 standard cyklar, herr och dam, brukar borsta av dom innan jag monterar så slipper man grus på lacken.

/Erik
av VolvoRullare
Jag köpte till sist "Thule - HangOn 3 bike, with tilt", dvs Thules modell utan lysrampor osv och med tiltfunktion så att man kan komma åt grejerna i bakluckan. Att man täcker för nummerskylten nära nog helt och ljusen något spelar nog ingen större roll - säkerhetsmässigt. (vilket jag lever i tron att Polisen prioriterar).

Jag hänger på 6 cyklar vilket kanske inte är optimalt - men det funkade det med :-)

Tillägg till denna är att den inte får plats under lastgolvet i en V70 D3 -11. Eller den får plats om du tar bort "fackindelningen" eller om du gör en mindre modifiering av dem. Men höjden är 10 mm för hög, dock inte mer.

Kompakt är den i alla fall - mycket kompakt. Lättmonterat är det också - om du kör med korrekt antal cyklar.

Mycket nöjd med den, tack för er feedback.
Med vänlig hälsning
Emil
av VolvoRullare
Edit på ovan som jag ser att jag löst :-)
"Thule - HangOn 3 bike, with tilt" får plats i lastgolvet utan modifieringar (V70 2011). Den behöver läggas vinkelrätt, något snett och med "kulan" nedåt. Såg att jag skrev annat ovan.

Kan säga att jag är nöjd med den - den är dock något tidsödande att montera men däremot tiltbar så när den väl sitter där så går det att öppna luckan utan problem. Men skulle jag bara köra 2 cyklar varje gång skulle jag välja typ Biltemas "sax" modell - men jag kör 4-5 cyklar och då är denna perfekt för frugan glömmer alltid något i bakluckan vid pauser osv...

E

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]