Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuna
Hej.

Har nu försökt läsa mig till på detta forum och fler andra forum hur man skall byta bromsvätska och renovera bromsoken.
Visst, har hittat en del och har väl i stora drag klart för mig hur man ska göra men skulle ändå behöva ha lite mer tips.

Bilen det handlar om är en xc70 från 02.

Min tanke är att ta loss samtliga bromsok och se över dessa och renovera dem sen ska jag byta ut alla bromsvätska.

Hur gör jag nu detta lättast ? och framför allt i vilken ordning gör jag det ?

Skulle jag bara ha luftat bromsarna och bytt vätska hade jag först sugit ur kärlet sen fyllt på med ny vätska sen luftat på nippeln på oken tills det
kom ny vätska men problemet blir ju nu när jag ska av med oken, hur löser jag det ? ett ok i taget ? alla på en gång ? "klämmer" jag slangarna och kopplar loss oken eller hur löser man det med oljan under tiden som oken är lossade ?
av Arnold
Om du menar att oljan inte ska rinna ut när du kopplat av bromsslangarna från oken. Du trycker ner bromsen med t ex en bräda och klämmer den mellan sätet och bromspedalen så att bromspedalen hålls nertryckt. Då rinner inte oljan ut. Lägg av minuskabeln från batteriet eftesom bromsljusen lyser annars.
av Tuna
Så om jag förstått det hela rätt :D :

1.koppla loss batteri

2. bräda på pedalen så den håller sig nedtryckt

3. koppla loss alla oken och renovera dem.

4.sätt tillbaka oken

5.sug ur kärlet

6. lufta samtliga ok till det kommer ny vätska.

Klart !
Användarvisningsbild
av Vojje
om jag varit du hade jag hellre renoverat och luftat ett ok i taget och bytt vätskan i det skedet.
Annars tvingas du snart starta en ny tråd om hur du luftar huvudcylindern etc..

och glöm inte KP :D
av Arnold
En annan sak som jag fick erfara när jag först tänkte renovera mina ok. Hur får man ut kolvarna ur oken när man monterat bort dem? Det bästa är kanske att trampa ur kolvarna så långt det går när oken sitter på plats.
Användarvisningsbild
av Vojje
ha, ha! Det kan så klart komma som en obehaglig överraskning.
Det funkar naturligtvis utmärkt att göra så, men rekommendationen kvarstår.
Arbeta med ett ok i taget och lufta tills ny bromsvätska sipprar fram ur nippeln.
av Tuna
Ok tack för alla tips :)

1.koppla loss batteri (är detta nödvändigt ? är lite allergisk mot att göra bilen strömlös om man inte måste, brukar kunna bli en massa strul )

2. bräda på pedalen så den håller sig nedtryckt (kan man klämma slangen i stället ? slipper man krångla med en bräda )

3.sug ur kärlet

4.Fyll på ny vätska

5. koppla loss ett ok och renovera

6. sätt tillbaka samma ok och lufta osv .

Klart !

Är det någon speciell ordning man ska ta oken ?

Är det något annat som man bör tänka på ?
av rid54
Att göra bilen strömlös var ju i detta fall för att inte bromsljusen skulle lysa hela tiden (drar ström och KAN möjligen skada armaturerna som inte är byggda för mycket lång tid med tända lampor. Har bilen LED i bromsljusen kan du glömma detta).

Att bilen ska klara strömlöshet ansågs förr vara fullständigt normalt.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]