Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andazon
Hej

När jag skulle hänga på sommardäcken på min V70-SE 2,5 -98 så upptäckte jag att de bakre var rejält slitna på insidan. Studerade då den bakre hjulupphängningen, och det går att se med blotta ögat att bakhjulen lutar inåt i överkant...

Bilen är inte sänkt, däremot så kanske den har "sänkt sig själv" efter 35 500 mil...

Kan det hjälpa med ett par nya fjädrar bak?
Jämfört med andra V70 så tycker jag inte att den ser hängig ut.
Självklart så ska jag även göra en 4-hjulsinställning.

Vad jag har förstått så går camber tydligen inte att justera på min bil...

Om det inte är fjäder, vad kan det då vara? En eller flera bussningar? Stötdämparen?

// Andazon
Andazon skrev:Hej

När jag skulle hänga på sommardäcken på min V70-SE 2,5 -98 så upptäckte jag att de bakre var rejält slitna på insidan. Studerade då den bakre hjulupphängningen, och det går att se med blotta ögat att bakhjulen lutar inåt i överkant...

Bilen är inte sänkt, däremot så kanske den har "sänkt sig själv" efter 35 500 mil...

Kan det hjälpa med ett par nya fjädrar bak?
Jämfört med andra V70 så tycker jag inte att den ser hängig ut.
Självklart så ska jag även göra en 4-hjulsinställning.

Vad jag har förstått så går camber tydligen inte att justera på min bil...

Om det inte är fjäder, vad kan det då vara? En eller flera bussningar? Stötdämparen?

// Andazon
Camber i sig brukar inte ge förslitningar, om man där emot man har för mycket toe ihop med camber så sliter det.

Slitna bussningar kan resultera i dåliga hjulvinklar.
av *pettson*
Bilar som gått tungt lastade många många mil har på äldre år en tendens till att kunna bli kobenta. Det händer ett fåtal, men det händer. Materialet vrider sej helt enkelt med åren. Jag vet inte om din bil är en av dom.

Börja med nya fjädrar bak ihop med en ny justering/kontroll. Är värdena grovt off så är det faktiskt ganska enkelt OCH BILLIGT att byta bakvagn på bilen. Skrotarna har hur många som helst och dom tar inte nämnvärt betalt för en hel bakvagn. Tidsmässigt är det runt 2½timmars jobb att byta hela bakvagnen om man är van mek, det innefattar en strippad bakvagn så flyttar man över dina befintliga saker på den.
Är det bara lite som skiljer så är det inte något att strula med. Det som är mest intressant bak är TOE
Så hade då äntligen Volvo i Gävle tid att kolla upp hur snett mina bakhjul står.
Döm om min förvåning när det visar sig att alla hjulen står alldeles utmärkt, inte en vinkel fel så långt ögat når...

Förmodligen så har det "rättat till sig" i samband med att jag bytte bakfjädrarna till Biltemas förstärkta (vilket då även höjde bilen med ett par cm till sin rätta höjd)...

// Andazon

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]