Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hej!

Jag hade tänkt och rulla till till Bilbogalet(volvo gentligen) och köpa mig lite udda saker till min awesome volvo :-)-). Men då stöter jag på lite funderingar. Ska jag köpa nya slangar till bilen min eller ska jag köpa det på en annan firma? Jag är ute efter kvalité så klart och som jag vet så tillverkar volvo inte slangar. Och volvo brukar ju vara en djävul när det gäller att ta betalt. De ta nästan betalt för luft också.

Det jag ska köpa är packningar bara för turbon för jag har alltid lärt mig att nya packningar ska alltid finnas, oavsett om det är papperpackning, metallpackning, gummipackning/o-ringspackning, kopparbricka som packning, eller om packningen ser bra ut. Alltid ny packning, det gäller även bultar. Har jag rätt?
Användarvisningsbild
av taxi
Kan bara hålla med, härom dagen betalade jag drygt 280 kr för en termostat i blå förpackning. Min "blå förpackning-fetisch" börjar kosta mer än det smakar.
Det enda jag aldrig skulle gå ifrån blåa lådan är oljefiltret till min båtmotor, haveri där och 500.000 ryker, då är jag inte intresserad av att snåla in 100 spänn på ett oljefilter.
Men allt annat är välkända märken viktigare än blå låda, för mig alltså.
Frågan är då vad som anses som bättre, jag tror, kanske helt felaktigt, att ett oljefilter som Volvo säljer är anpassat för just den motorn, alla parametrar är testade under alla olika förhållanden.
Jag har svårt att tro att ett filter, bara för att det står Mahle, Bosch, WIX eller något annat märke på, har haft en motor från Volvo och testat, man kanske jämför data, men det är inte samma sak.
Jag tror dom flesta båtägare håller med mig, felmarginalerna minskar lite när effektuttaget kan ligga nära max under lång tid, för vilken bilägare kan ta ut 80% av effekten i 2 timar i sträck, och samtidigt släppa ratten för att hämta en ny öl, självklart lättöl om båten gör över 15 knop eller är längre än 10 meter
Själv stirrar jag hålögt på oljetryck och vattentemp under färd, och ibland på omgivningen.
Jag köpte en hel packningssats till turbon. Gick på ca 370 kr :-(O) <--- Karate?

Kopparringar, kopparblad och papperspackning. I åt andra sidan så är det säkert värt det jag gjorde. Tätt ska vara tätt.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.