Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hå! Har nyligen köpt mig en S80 D5, 2004 årsmodell. Den har gått 36000 mil Ca men är väldigt väl omhändertagen. MEN! Har ett oljud som kommer ifrån kopplingsdelen, låter lite som ett skakande knackande ljud. Men ännu ett MEN! När den är kall så låter de inget, hur mkt man än kopplar med pedalen. Dock när den sedan blivit varm och man stannar och kopplar fritt, (släpper kopplingen) så står den å knackar, klickar på ett underligt sätt. Men även då kan det sluta helt sporadiskt. Som ni ser i filmen (om jag nu lyckas få upp den) så hjälper det om jag varvar upp lite smått, så kan de va tyst några sekunder. Kopplar man så tystnar ljudet med.

Här finns VIDEO:

Känner att det blir väldigt mycket text här nu, men har läst runt lite på olika sidor, och fått fram förslagen att det antingen är dubbelmassesvänghjulet (vilket jag hoppas att det INTE är) Eller urtrampningslagret, vilket vore lindrigt. Någon har även nämnt något om växellådan? Men som sagt så slutar det om man kopplar. Några funderingar, eller någon som varit med om detta? Låt kommentarerna flöda!

Tack på förhand//Joel

Missa för herrans namn inte videon hehe:
Hahaha ja fåglarna var i full gång där! Märkligt att det inte låter när motorn är kall dock? Hur allvarligt är det att köra med detta? För som sagt så är det ju bara på tomgång det låter, varvar man yttepytte så låter de ju inget, hmm..
Tråkigt isåfall! För kopplingen känns okej, slirar inget. Så kan man byta till ett beg svänghjul och behålla hopplingen som sitter på? Om den ser okej ut. Eller brukar det bli "ojämnheter" på svänghjul som sätter spår i lamellen som gör att den inte greppar lika bra sen, eller sliter det isåfall in sig?
VepaD skrev:Hahaha ja fåglarna var i full gång där! Märkligt att det inte låter när motorn är kall dock? Hur allvarligt är det att köra med detta? För som sagt så är det ju bara på tomgång det låter, varvar man yttepytte så låter de ju inget, hmm..
Det där ljudet är inget att bry sig om, Låter det bara på tomgång och tystnar om du nuddar kopplingspedalen så är det ofarligt.
Ljudet är rätt vanligt på Volvo bilar men dom flesta uppmärksammar det aldrig.

Det är bara att köra vidare..........
Ett vanligt fel svänghjulet är tvådelat och kopplingsaxeln hamnar i obalans du måste byta svänghjul räkna att det kommer kosta svänghjul 10000:- nya lameller 3000:- sen plus jobbet och plocka ner lådan. Mitsubishi har samma skit svänghjul och dom har samma fel som volvo.
snoddasD5 skrev:Ett vanligt fel svänghjulet är tvådelat och kopplingsaxeln hamnar i obalans du måste byta svänghjul räkna att det kommer kosta svänghjul 10000:- nya lameller 3000:- sen plus jobbet och plocka ner lådan. Mitsubishi har samma skit svänghjul och dom har samma fel som volvo.

Beror på var man köper sitt svänghjul. När jag bytte mitt så köpte jag ett nytt av samma fabrikat för 5000:-. Volvo tar hutlösa priser.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]