Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dvs bara byta ut själva plastskalet och använda den gamla frigoliten och balken. Âr det krångligt? Har hittat en helt ny på skroten och det kanske är enklare än att spackal och lackera den gamla men jag har för mig att jag har läst att det är krångligt att demontera stötfångarplasten från balken... ?

Annars tänkte jag lackera stötfångaren bak. Räcker en bätringsfärgburk (volvo orginal, små burkar) til att lackera baksidan av stötfångaren? Dvs bara området nedanför den svarta matta ytan på en 855 och inte nedre delen av stötfångaren och inte sidorna av stötfångaren, ca 15 cm * 150 cm. Har hört att Biltemas bätringsburkar inte fungerar så bra (rinner), ngn som kan bekräfta det? Nu har jag en 5 cm hål i plasten i stötfångaren (ungefär som ngn tryckt en stor kniv i den) som måste "svetsas" och spacklas. Enklare att byta stötfångaren om man vill ha ett bra resultat antar jag men är det krångligt?
Fram är det inte svårt att ta bort den. Nederdelen är bara dittryckt och kan ryckas lös(eller den kanske sitter med ett par nitar i innerskärmen också? Nåja, inge svårt iaf), sen är överdelen skruvad i balken och skärmen tror jag. Man behöver nog inte ens bort med balken från bilen för att få bort stötfångarplasten.

Bak har jag dock ingen aning om, men efter en supersnabb titt i vadis så verkar det inte vara värre än på 945, dvs massa plug man drar ur och sen kan man ta bort plasten ifrån balken.

5cm hål säger du. ett runt hål 5cm i diameter, eller mer som ett 5cm långt "jack"? Om det sistnämnda så bör det inte vara några problem att bara använda glasfiberspackel på det, så slipper du plastsvetsa.

1 burk volvofärg för så pass stort område är nog lite i det lägsta taget. Köp iaf 2.

Jag har ingen egen erfarenhet av biltemas spraylacker, men generellt sett så är rinningar helt och hållet handhavar fel. Antagligen är biltema lackerna lite mer utspädda och har mindre härdare, vilket gör det svårare att få bra resultat som en ovan.
Vill man ha BRA lack finns det bara ett ställe att vända sig till - en billackeringsfirma. Då får man exakt rätt(ok, detta beror lite på hur duktig firman i fråga är) färgblandning med en bra härdare. Man bör även passa på att köpa en 2-komps klarlack.
En 400ml sprayburk ligger i snitt på 400kr. Lite mer om det är metallic, och ev lite mindre för en "vanlig" färg såsom 019(svart).

Men sen beror det såklart på hur kinkig man är. Lack från billackerare är bland det dyraste alternativet - men också det bästa, men bryr man sig inte speciellt mycket om ev. nyanskillnander, sämre hållfasthet, mer svårlackerat osv så duger dom flesta sprayer.
Tack för svar! Glömde att skiva att det är bak... Det är ett 5 sm långt "jack" som skal fixas. Jag har hittatt denna:
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=26815364
men här har ngn lackerat över den svarta matta råa ytan som skal vara överst eller så består stötfångaren av två delar så att jag kan flytta över min svart del till denna. Någon som vet om stötfångaren består av två delar, en rå svart och en som skal lackas i bilens färg?
Misstänkte att det var ett plasstycke ja... Âr den matta/ råa svarta ytan en del av plasten eller är det ngn fom för lack? På stötfångaren jag har hittatt är den delen lackad. Tror ni det gåra att ta bort lacken med thinner och återskapa den matta svarta ytan under laget med lack? Då resten av bilen har svarta lister vill jag inte ha en hellackad bakre stötfångare.

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]