simonhalmstad skrev:Snyggt
-) Hur mycket tycker du det påverkar förbrukningen? För mig märks det inte så stor skillnad på landsväg, men markant i stadskörning med mycket start stop vid rödljus.
Jag kör mest motorväg...
Jag upplever en ökning på 10-15% på färddatorn.
Med vinterdäck ligger bästa tanken jag lyckats med på 5.6l/100km. Ett par på 5,7 och 5,8 också.
Då måste man tänka på att jag kört dieselvärmaren på mornarna under vintern vilket drivit upp förbrukningen.
På sommaren ligger bästa tanken på 5,8l/100km.. så det är rätt lika, men jag har då alltså inte kört värmaren något och färddatorn visar generellt mindre fel under sommaren än vintern.
Mina "vanliga" pendlingsresor blir det kännbar skillnad med sommardäcken. Det är betydligt svårare att köra under 5.0 enligt färddatorn med sommardäcken än med vinterdäcken. Bästa resorna Gävle-Stockholm på färddatorn visar 4.4l/100km med sommardäck, och med vinterdäcken har jag med rejäl snålkörning kommit ner till 4,7l/100km.
Vid stadstrafik bör skillnaden bli ännu större, men då jag inte har några "standardresor" i stad eller har kört hela tankar med stadskörning blir det svårare att jämföra. Eftersom däcken är bredare blir det större rullmotstånd, men det borde även bli större luftmotstånd, så därav skillnaden även i motorvägsfart (där rullmotståndet har väldigt liten påverkan i jämförelse med luftmotståndet.)
Och ja, det var biltemas. :)
Inte riktigt millimeterprecision på hålen för "plupparna" i golvet, men det gick med lite vilja.